Volvo 960 1990 (1991)

Bilens hemsida. Bilinfo Surt med alla utgifter som lönlös och utslagen. Nya Sverige= sparka på den som ligger ner. Desktop & Mobile:Green
Tablet: Purple,css line image tst

Service & felställen

Mina och andras lösningar på
Fel Litar inte på någon efter bilfirmas misslyckad ”hjälp” med växellådan, de kunde ta betalt men inte laga.

e    Page dedicated to Volvo 960 1990 (1991 out) (1) after I have been forced to leran more about engine and transmission. Car service company got car 3(+1) times but couldn't repair error only charge.   Synergy in sharing
Who in hell can you trust?

Backa
Kontakt
@
↝ ➨ ▶ ➤✓ ☑ ★ ◊◊ ❶ ★ ✈ ☀ ✪ ⚠ ✞ ∞ ☘ ★ ☆ ❤ ⌛ ❤ ❇ 。◕‿◕。 ❤ -➾ ☰✦❤ ✶ ✉ ★ ✂ ♥ ✸ ☹ ☺ ☻ ♥ ☰ ⌛ ❤✈ ☕ ✂ ☎? ♫ om dyslexi о҉ ☕ ☾ ⚡ © © ® ® ☰ ✩
Stora eller lilla motorn? Vet inte men den får plats under motorhuven i alla fall.
Bilintresset har inte varit så stort annat än att hålla prylarna i gott skick.

 Problem: [W] [S] [E] blinkar +Orange pil lyser, bil är i service läge

Lämnade bil till bilverkstad för
           service av fel i automatväxellåda
   3 chanser fick de.
       (+1) Verkstad 2. Anteckningar från alla turer nedan.





Service 1:
Tungt nu utan bil
______________


Hoppas att den blir frisk.
    Bilverkstad kostnad 3000kr Bilen fungerade 5Km



Service 2:
Tungt nu utan bil
______________


Hoppas att den blir frisk.
    Bilverkstad kostnad 3000kr     Bilen fungerade bara någon mil



Service 3:
Tungt nu utan bil
______________


Hoppas att den blir frisk.
  Bilen fungerade fortfarande inte.    Hämtade bilen: couldn't afford to continue pay for nothing. Service kostnad
 Inte helt bra läge att bilen är i lika kasst skick som en själv och klar för skroten / gläntan vid stigens slut.

  Började läsa på och hittade att bilen bara har OBD-I som är mycket enkel att läsa av fel-koder på..   Fick tips om att testa Volvo Bilia vinsta service.   Lämnade in bil med det jag kommit fram till angående felkod solenoid S2 (2-2-2)



Service 4:
Tungt nu utan bil
______________


Hoppas att den blir frisk.
  Bilen fungerade fortfarande inte.   Bilia felsöknings avgift 1500kr solenoid 2 ger värdeavvikelse. Vi kan inte laga bilen. har inte delar
  Trött på alla som kostar tid och pengar utan adekvat motprestation.
 Försöker lite till innan ✞. Tittade på lite scheman och sprängskisser på nätet

 Chansade och beställde en Solenoid:  
  Frågan om det hjälper att byta den ?.


                  Får leka bildoktor själv:
                  Hur svårt kan det vara att byta solenoiden och
                    olje-filter i en automatväxellåda. ATF Oil change


   Man behöver inte vara för att kunna gissa att en automatväxellåda som gått 16tusen mil utan byte av filter och olja inte mår helt bra. Det såg inte så fräscht ut i botten på oljetråget, "gegga" där solenoiden skulle släppa igenom olja vid +12V matning.. (Solenoiden byttes kanske i onödan,den skall värme testas.)

Bilen fungerar äntligen.!

Vem löste problemet som de med "kunskap" och ”erfarenhet” inte kunde lösa?.
Slutsats: tro inte att de som utger sig för att kunna kan

Ganska nöjd att en bil fungerar.
Bilen som stått så länge att den är på väg till Kina kortaste vägen genom asfalten skall bort.

Behöver semester nu
många år sedan sist skall bara byta knappar, mic, högtalare och skal på mobilen. (sista rep innan smart-phone)
Fixa lite med linux burkarna. Sedan när allt runtomkring är i ordning kanske man kan ta hand om sig själv, om inget annat dyker upp.

Bilens-"dagbok" Service turer     Bilens-"dagbok-del2" Körjournal med fel kod





Lite sammanställningar nedan om felställen på Volvo efter misslyckad service,! Vid 16000mil(26år) lämnades bil in på service 3 gånger med fel i växellådan, det enda firman kunde göra var att ta betalt men fel kvarstår. Vem fan kan man lita på?
Oligopol / priskartell inom bil service branschen, genomgående 800+moms, synd att man inte visste det innan man skaffade sig massa studieskulder. Särskilt när man mer eller mindre tvingas lägga ner tid på att läsa på om bilservice istället för att komma i form och få tag i jobb.
Slutsats: Lita inte på att de som utger sig för att kunna kan.
Så här efteråt kan man undra hur mycket bilkunskap behöver man ha för att gissa att en ”välservad bil” med en växellåda(26år,16tusenmil) som det aldrig byts olje- filter på kanske att det är dags när den krånglar, spola runt olje- gegga utan att byta filter kanske inte var rätt ordning.

upp
Min fel-lista
Volvo 960 Fel
SymtomFel Lösning Anm
Overdrive Pil lyser +W S E blinkar Bil hamnar serviceläge. Automatväxellåda Läs kod i OBD-I (1)
3-1-1 pnp obs! testa innan byte
2-2-2 solenoid
1: Byt olja och +filter i automatväxellådan.
Ω-mät (min beg S2 kan vara ok)
Elfel Relä halvljus slocknar när man tänder instrumentbelysning
Volvo halvljus slocknar ibland
Hitta ljus-relä relä E/E putsa kontakter med glasfiberborste (kjell o company)
löd om elektromagentiska kontaktorer Hella
Elfel elektriska styrda säten Knappar slutat fungera på förar stol. Alt 1:
  • Byt plats på passagerar- sätes knappsats till förarstol. Bränn hål med lödkolv för kabel genomföring.
    Alt 2:
  • Nya tryckknappar kopplade till kretskort. schema
  • Elektrisk antenn volvo 960 Av Alt 1: ca 100kr.Reservdel Power Antenna Mast For Volvo 960. slipas med smärgelduk för passform Alt 2: Ny ca 400kr
    Dålig eller inget ljud i signalhorn 12V till horn men inget ljud ,rostigt Nytt signal horn 174:- Waterproof Obs polaritet
    Hastighetsmätare skum, fungerar av och till Fuktigt ute, Felsökning.
    • 1 Läs felkod??
    • ?Oxid på kontakter?
    • Trasig givare, mät Givare?
    • ? Omlödning hastighetsmätare, dåliga lödningar? Dålig kvalitet Kondensatorer
    • Speedometer / Hastigetsmätare fel
    Volvo hade dåliga kondensatorer i årsmodeller 1991-1992 i sina hastighetsmätare.
    === === === === === === === === === === === === === ==
    ATF Oil ATF Oil change



    upp
    ErrorSolution
    W S E flashing + Orange arrow
    and Car in Limp- Mode'
    No workin solution yet!!! ongoing !!!
    Read OBD-1 code.
    Change transmission filter and oil.!!!! (Don't flush an transmission, bad choice it makes it worse in a 26year old transmission)
    Change O and F:Quite easy but messy job that made trouble dissapere ATF Oil change
    My old changed Solenoid S2 probably ok.
    Done by service company(3 times) +1
    • 1: Service company: replaced pnp-switch (ok 5km)(round the corner warranty )
    • 2: Service company: Flush tranny,automatic tranny fluid replacement+ some additive oil.Car ok for one day     youtube how to No filter change (16 000Mil) ?????
    • 3: Service company: got some electrical scheme?. Still not working.
    • Fetched the car! couldn't afford to continue pay for nothing.
    • 4: Service company2: "Volvo" experienced/specialist? found measuring deviation on S2, but could not repair Volvo sparepart Discontinued.
      PNP switch (A1:3-1-3 växellägesgivare) test before change
      flush tranny, OD Relay , Ground, Ground, connections , (TCM);

      Startning to read on forum.
      Planed to buy a OBD2/OBDII reader but concluded i dident need one because the car only has a OBD-1. (for months /year i removed battery during night to resett / clear/ remove orange arrow, "norwegian reset")
    • Read code: A1: 2-2-2 Solenoid S2 / 3-2-2
    • contact cleaner on ground connections expect inside tranny(solenoid ground)
    • contact cleaner connection C_TCM C131 and on C tranny
    • Ω Ohm measuring Solenoid-cables from TCM To C131 To C428 on tranny (ok? S1: 13Ω S2: 13,6Ω)
    • Ω Ohm measuring PNP-switch in C131 P N D R L
    • Change components in TCM. no difference (capacitor) done and undone Komponentbyte funkade inte, får en känsla av att fel uppkommer fortare vid körning i blöt väderlek precis som innan den lämnades på service. Låter fortfarande onödigt/ dyrt att byta hela växellådan. AW30-43 Skulle vilja veta om det är ärgade kontakter vid solenoiderna(26) eller kanske trasig oring(27) .
      Försöker att hitta något positivt i allt elände, bilen knas då är is skrapan ledig och kan användas till TV rutan, har så ini-helvete kallt så man måste gå ut och gå för att få upp värmen, de norrlänningar kallar skoteroverall kallar jag pyjamas.

    upp

    Bilens dagbok del1:

    Status service:
    Newer ending story växellåda
    Inlämnad 3 gånger till "bilverkstad" med samma fel utan resultat. Inlämnad (+1) gång till volvo-bilverkstad som ej kunde laga. Fick slutligen göra jobbet själv: Länk
    Dagbok-Del2 Körjournal med fel kod
    Datum Fel (senaste nytt överst)
    dat
    .
    164963 Kamremsbyte +Tändstift + Luft Filter. 2017 nästa byte 2025
    Kamrem VO 9146160 ? l1642 mm25
    Trodde att det skulle vara Kamrem VO 271952 EUR 21 mm35
    01

    Blankis på gatorna i Jakobsberg kör i ca10km/h skall svänga runt för att slippa köra i backar, halkar in i kantsten med höger fram fälg, fälgen blev demolerad och pys..
    Stort tack till Däckia (7600335) finspånggatan som gjorde ett snyggt jobb, fast pys 0,1/kg /2dgr. Däcket skadat och fick bytas. ☹

    Bilen har nu fungerat utmärkt i mer än 96mil Dags för kamremsbyte men vem fan skall man lita på denna gång, Motorn fick bytas vid 9000 mil för att Volvo service inte gjorde vad de fick betalt för.
    Dec
    Eget arb
    Egen Service 12: Ny olja och filter motor 2a (71mil) omgången med API SN ACEA A3/B3/B4 5W-40 Helsyntetisk olja

    163621

    • With Oil Filter Change ...................... (5.75L)

    • With Filter and Oil Cooler .................. (6.1L)

    Olje byte motor B6304S API SN ACEA A3/B3/B4 5w40
    Verktyg:Oljefilter avdragare(i blå plastlådan) Oljeplugg 17mm, plåt under 10+12mm nyckel. tratt o balja Moment olje plugg 35Nm Packning aluminium + Filter +5,75l olja


    .
    .
    Aug
    Eget arb
    Egen Service 11: ATF olja sista omgången ATF olja -1L +1L

    163213

    Anm: Olja Växellåda AW30/43
    • Automatic Transmission Fluid & Filter Change: 3.0L

    • Overhaul / Översyn inkl oljekylare: 7.5L

    Växellåda: 8L inköpt, Oljekvalitet: ATF-olja Dexron III Q8 AUTO (automat) Utblandad i omgångar


    .
    Aug
    Eget arb
    Egen Service 10: Ny olja och filter motor 1a omgången med API SN ACEA A3/B3/B4 5W-40 Helsyntetisk olja

    162906

    Anm:
    • 5,75L Fylldes på
    • Hälde över den gamla oljan till dunken som rymde 8L men den blev blev överfull så det rann över. misstag: text på dunk var inte 8L utan Brittisk Pint 8pt=4.55L

    ”Bara” köra upp bilen på lånad bilramp gick inte så bra, front plast tog emot, fick lägga 4cm tjocka brädor under däck innan rampen. ”Bara” lossa skyddsplåt under , den behövde lagas. Går fortare vid nästa olje- byte om ca 30Mil. (162906) Olja motor B6304S
    Engine Oil:
    With Oil Filter Change ...................... (5.75L)
    With Filter and Oil Cooler .................. (6.1L)

    Olja Biltema API SN ACEA A3/B3/B4 5w40
    Oljeplugg 17mm, plåt under 10+12mm nyckel. Oljefilter avdragare Moment olje plugg 35Nm Packning aluminium
    .
    Bilen har nu fungerat utmärkt i mer än 25mil, lite skillnad mot någon km innan solenoid, filter och olje- bytet i automatväxellådan. Nu skall motorn få ny olja och filter i två omgångar.

    162906

    Aug
    Eget arb
    Egen Service 9: Automatväxel tömning genom oljeplugg, +3L ( -0,6 )

    162731

    Anm:
    • Ny koppar packning till oljeplugg.(bitema köpet passade inte)
    • Fyllde på med lika mycket olja som rann ut via olje- plugg. (>2L)
      Enligt service bok borde det bara ha varit 3L.
    • Utan att ha startat motorn nådde oljan upp till [HOT]-nivå.
    • Nivåtest motor igång[P] först 5sec per växel-läge sen [P] Vid test av nivå [COLD] nådde inte olja upp till [COLD]-märke +1L (blev lite för mycket) ca0,4kvar i filter
    • Blandning =4LNy3,5Old=A A-blandning-2L A-blandning+3L. Testkörning några mil
      A-blandning-6dl Nivå ok cold
    • test av nivå varm växellåda kvar

    Automatic Transmission Fluid & Filter Change
    AW30/43 ................................... 3.0L
    om inte filter byts ca??2.4L


    .
    Juli B
    Eget arb
    Egen Service 8:Automatväxel:Montera Filter,Olje tråg ,+olja 4L

    162659

    Anm:
    • Montera oljefilter inga problem.
    • Slipade till 3 styr pinnar för att styra oljetråget rätt utan att komma åt packnings silikonet.
    • PÅ med packningssilikon och montera tillbaka oljetråg
    • Fyllde på med lika mycket olja som tidigare pumpats och tömts ur. (4L) Enligt service bok borde det bara ha varit 3L. Detta under söks ordentligt om några dagar när olja tömmes ur via olje- plugg
      och fylles på igen.
    • Slut resultat när det är klart: 4,5L av Oljan=helt ny blandad med tidigare 4,5L Fylles på med Ny Ca3-4L.
    Summa olja

    Automatic Transmission Fluid & Filter Change
    AW30/43 ................................... 3.0L
    Overhaul / Översyn
    AW30/43 ................................... 7.5L


    .
    Juli A
    Eget arb
    Egen Service 7: lossa och rensa
    Anm:
    • Lossade oljetråget (Jobbigt: det gick inte att ligga på rygg banka med gummiklubba, utan konstant tryck med mini kofot hävstångseffkten fick tråget att lossa)
    • Rensade packnig (finns tydligen medel som får bort packnings rester) Fungerade ok med naglar utan att repa.
    • Rengöring av tråg: Koagulerad olja i botten med en konsistens ungefär som stel honung.
      problem efter olje spolning av automat
      Fundering: Hur intelligent var det att spola en växellåda som gått 16tusen mil utan filterbyte och med oljegegga i botten.? Felen uppkom tätare efter spolningen. Solenoiderna S1 & S2 om de inte låg i geggan så låg de väldigt nära. När solenoid får spänning skall olja (inte gegga) strömma genom de små hålen. Test. (

      Jag tror att solenoid S2 är ok om den inte behöver sitta i gegga och tvingas släppa igenom gegga i stället för röd fin olja.
      Kommer att testa genom att lägga i ugn och funktions mäta vid olika temperaturer för att se om den håller sig inom riktiga värden.

      .)
    • Bytte solenoid som passade perfekt.
    • Beställt Oljefilter

    .
    Eget arbService 6: Fan Fan Fan att man skall behöva göra andras jobb,
    Tydligen inte helt ovanligt med fel efter några år i automatväxellådor om man inte byter olja samt filter (ca7kkmil intervall)
    Beställa delar
    Anm: Letade vidare och hittade en Solenoid I taiwan som kanske skulle passa,
    Beställde den samt byggde en liten pump för att pumpa ur olja ur oljetråget innan bil pallades upp och oljetråget lossades. Såg sedan att oljetråget hade oljeplugg så att sista slatten kunde tömmas (ca 4l).
    .Slut med bilfirmor som bara kostar utan resultat
    Får leka bilmeck själv
    .
    BiliaService 5: Bilia återkom med besked att de inte kan laga eftersom de inte kan få tag på Solenoid S2

    (162478)
    dat
    bilia

    1500kr felsöknings avgift: Slutsats Solenoid S2 avikelse i något läge Hämta bil så återkommer vi med sevice bokning när delar är hemma. 27/6 7.00

    2016: Juli Bilia= Får inte tag i Solenoid S som behöver bytas..
    Efter det besöket hittades info om andra haft likadana problem med solenoid vid fuktig väderlek. Bilfirmor kanske inte skulle byt dela på måfå. kostnad 1500Kr felsökning Solenoid S2 ger "värde avvikelse" men Bilia kunde inte laga eftersom de inte kan få tag på solenoid.
    .
    BiiaService 4:Bil lämnas in till bilfirma 2 Bilia med Fel: Orange PIL +W/E/S +limp-mode
    samt nedan info om Solenoid S2
    Lämnade info om :
    Tester gjorda sedan jag hittade OBD1:boxen
    oftast Felkod X=2-2-2 =Solenoid S2 open-circuit
    ibland Felkod Y=3-2-2=Incorrect gear ratio
    har hänt Felkod Z=3-1-1=RPM signal from transmission
    missing felkoder Solenoid S2 S2 open-circuit Kondens?: packning o-ring vid/i oljetråg Solenoid S2???.ärgade kontakter vid solenoiderna(26) eller kanske trasig oring(27) .

    .
    Fick tips /rekomendation om att bilia kanske kunde hjälpa,

    Kvar att göra: Hoppas på att Bilia Vinsta volvo service byter solenoid s2 +packning: Inlämnad på bilia
    .
    === Efter 3 misslyckade kostsamma service besök avslutades kontakt med firman som inte kunde laga.
    Läste på om fel på växellådor samt hittade info om OBD-1, behöver inte lossa batteri för att nolla.

    .
    20?? /11
    Testkörning för att se om något blir bättre dok till höger
    / 11??Service 3:Bil lämnas in till bilfirma med Fel: Orange PIL +W/E/S +limp-mode
    Hämtade bilen: kommentar "bara kvar att byta växellåda" för att kunna lämna garanti?.
    Anm: Samtalet lät seriöst Anm: Samtalet innan lät seriöst läsa felkod nämndes magnetkontakt /slutpratat
    .
    20?? /11
    någon mil (sammanhängande) innan felet dök upp igen vid rödljus,
    15/ 11??Service 2:Bil lämnas in till bilfirma med Fel: Orange PIL +W/E/S +limp-mode
    Växelolja byttes (spolades) samt gummi rekond medel i oljan ?
    +3000:- (han kärvade sliden?)
    Anm: se notering chansning felkod? Tel lossa batt nolla sedan köra bilen frisk (gjorde som de sade, men blien är obrukbar ett halvt dygn, efter 3 misslyckade besök hittades att bil har OBD-1 som är mycket enkel att avläsa och nolla) Kommentaren "kärvar sliden" egen åkomma ? Vad händer om man spolar / pressar gegga igenom en automatväxellåda?.
    .
    14/11
    3 stopp 5km innan felet dök upp igen, är det som är RH (Runt hörnet) -garanti
    augService 1:Bil lämnas in till bilfirma med Fel: Orange PIL +W/E/S +limp-mode
    PNP-switch byttes
    3000:-
    Anm: Vad visade service kod (3-1-3??)
    Fungerade testen av växellägesväljaren? (Tändning av,broms nedtryckt växla)Om ok ej fel på växellägesväljaren bytt i onödan, kvalitet ej scand? Fick med den utbytta delen efter att ha frågat. Antar att det var den.
    Berättade hur jag lyckats hålla igång bilen genom att nolla / återställa genom att lossa batteri kontakt över natten efter att bilen gått in i serviceläge när den körts i fuktig väderlek. Bil för inomhusbruk.
    2/11 kunde köra hela 5km Bråkar Numera även vid torr väderlek.
    1/11 kom någon mil sedan tändes den förbannade OD-PILEN
    31/10 den fungerade runda på 1 mil
    30/10 utan batt över natten så fungerade bilen
    29/10 Prövade att ta bort batteri 1,5h, det räckte inte för nollning
    28/10 Mail:fungerar fortfarande inte
    27/10 fungerade (några mil) samt till besiktningen
    23/10 Bil hämtades med Sköljd automatlåda samt ny olja
    19/10ca Lämnades
    15/10 hämtades 20-10-15 med bytt väljare
    ca12/10 lämnas på service
    .
    .
    maj -aug Orange PIL +W/E/S +limp-mode nollas genom att Batteripol lossa.
    .
    2014 Vid service fick besked om att växellägesväljare gav felkod. Denna Nollades av service firma. Nollade själv när OD-Pil återkom genom att lossa batteri pol under natten, OD-pil+W/E/S dök oftast upp vid fuktig väderlek, bil hamnar i serviceläge limp-mode. Visste inte då att bilen bara hade OBD-1, som inte kräver bildiagnostik-OBD-2-adapter för att nolla. Men info om det hittades efter service firmas tredje misslyckande.
    .


     Kvar att göra: byte komponenter och omlödning styrenhet TCM:klart men ingen skillnad
       byte av Komponenter
    i
    TCM-box


    Frågan om det
    hjälper ?



    eller
    Tungt nu utan bil
    Hoppas på vändning när komponenter dyker upp.

    Omlödning och komponentbyte i automatlådans styrbox hjälpte inte. (div kondingar)

    NEC FYL 0.022F (0,022F) 5.5V Ultracapacitor Spuercapacitor
    47UF 35V 105°C Radial Electrolytic Capacitor 5*11mm
    47UF 50V 105°C Radial Electrolytic Capacitor 6*11mm




    .

    upp

    Bilens dagbok del2:

    Test körjournal "Del1 "
    Orange Pil +W/E/S blinkar: Egna anteckningar felkoder / körjournal, för att se hur lång bilen fungerar efter nollning av felkod. Bilen som blev sjukare efter service Felkod:
  • X=2-2-2 =Solenoid S2 open-circuit
  • Y=3-2-2=Incorrect gear ratio
  • Z=3-1-1=RPM signal from transmission missing
    LB:Laddat batteri OC:Oxid rens kontaktdon OJ: Oxid rens jordpunkter Com:komponentbyte oml:omlödning +återställt T/F tort/fuktigt
    Antal
    start
    /
    stopp
    KM Felkod 1.2.3(mst)
    T/F
    (dt)(anm)

    Målet är fungerande bil
    -∞OK164963
    :)

    Växellådan går utmärkt. Ny kamrem + Luftfilter samt tändstift.

    >40250-∞OK
    1-1-1
    163621
    (96mil)☺
    163213
    162906

    Bilen går utmärkt. Börjar tro på att byte av solenoid , filter samt ny olja i automatväxellådan räddade bilen från skrotning.

    162731 +4L olja

    Dextron-III och packning Ø11mm 5kr
    (163213):-1l+1l

    162659 Eget arbete°°

    Ny Solenoid S2
    Nytt oljefilter
    Ny olja (4L)
    9XXX162656
    24XYX162647
    5XXX162623
    135XYX162617 Mycket T
    eB 58XYX162617
    47XYX162535
    162478
    Inlämnad hos Bilia som inte kunde laga
    86XYX
    1XYX
    28XXX
    49XYX162360
    458XYX
    412XYXT
    1042XXXT
    213XXXT
    215XXXT
    430XXXT
    1028XXXT
    1041ZYZT
    414XYXT
    1430XXXT
    1059XXXT
    921XXXT
    27XYXFoml
    27XYXFCom
    25XXXF
    2261XXX161561
    617XX22
    1023YYY?
    26XXXOC TCM
    29XX
    418XY161818
    5OJ
    2XXX161613OC
    2XYXY
    8LB
    4Z?
    3XY161736
    4161710
    28
    3
    314XYXLB
    26X
    2X
    Läste på och uptäckte att blen bara har OBD1 som enkelt visar fel koder och är lätt att nolla
    4
    34
    3827
    5423
    216155622
    22620
    216153018
    3916151016
    26
    127161485-15
    38161467-14
    317-13
    Hämtad från Höja som inte kunde laga

  • upp PNP: Park neutral position switch
    clean (oxide) or replace but ...

    Byte av PNP switch?:

    Orange PIL +W/E/S blinkar

    Problem: Orange PIL overdrive varnings lampa lyser på instrument panelen samt W/E/S blinkar och bilen har ingen ork limp-mode.
    Byta själv var inget att tänka på efter allt jag läst såvida man inte har ork o hälsa samt trivs med att krypa under bil utan att kunna hissa upp bil. Har man tappat alla former av ork och drivkraft efter konsekvenserna bråket med "organiserad" brottslighet(smakassa) och behovet av bilen även i limb-mode och egen ork inte kommit tillbaka så lämnades bil in på verkstad som jag har förtroende för och som skött om den i alla år efter motorbytet på grund av att märkesverkstad inte bytte kam-rem/kedja i tid.( Fult ärende som volvo haganorra snyggade till.)
  • Bil lämnades in på verkstad.med blinkande orange OD-pil och blinkande W/E/S.
  • Bil hämtades med ny PNP-switch några tusen fattigare och den fungerade ända hem (ca5km) när den förbannade orange pilen kom tillbaka...... Fick även med den gamla PNP-Switchen eftersom jag var nyfiken på den.
  • Bil lämnades tillbaka, med blinkande orange OD-pil och blinkande W/E/S.
  • Bil hämtades nu med ny växelolja samt gummi rekond medel i oljan och ytterligare några tusen fattigare.
    Kunde köra lite längre (några mil) men sedan dök den förbannade pilen upp igen vid stopp, telförslag att göra som tidigare att nolla batt och pröva igen, det blev inte bättre ( torr väderlek.) blev inte bättra av att "köra bilen frisk".
    Bilen lämnades tillbaka, med blinkande orange OD-pil och blinkande W/E/S.
    Tel om magnet kontakt (solenoid) kontak problem , lät troligt
  • Bil hämtades 3 stopp 5km . 8km 14/11 renskrives och fylles på
    Eftersom man inte har ett liv så plockades PNP-Switchen isär och och rengjordes samt ärgade koppar kontaktytor putsades med glasfiberborste och därefter smordes dessa med b polfett samt onödiga skarvkontakter togs bord och ersattes med kabel isolerad med krympslang 2 grova och 6 tunna.
    -- PNP-switch sitter under bilen/växelväljare, 3xx kod 311
    • Batteri bort för säkerhets skull/
    • Bil i N Neutral Läge (markera läge)
    • Lite svår att komma åt. Skall gå utan att helt lossa avgasrör.( lossa kat-plåt)
    • Lossa skruvar och PNP-switch, (556 någon dag innan)
    Montering:
    Utan justeringsverktyg Volvo alignment tool 9995475 Länk referens: PNP Alignment Position Sensor Switch Replacement 960 Pnp Switch Replacment Poor Man's PNP Switch Alignment Tool
    How-To: Byta växellägesgivare på AW30-43 (automatlåda i 960) På svenska
    • Bil i N Neutral Läge
    • Skruva fast PNP-switch
    • Spegel bakom bil (för att kunna se baklyset)
    • Test Back läge(R) (tändning på ej motor avstängd)
    • För metallarm/bit på PNP-switcen fram och tillbaka samt markera ändlägena när backlyset tänds.
    • Skruva åt skruvar när metallarmen är mellan dina markeringar för Backläge(R). (tolerans mindre än 3 mm)
    • Vrid av tändning och sätt växelväljarläge i Parkerings läget(p) mycket som behöver lossas läste någonstans att det skulle gå om man bara lossade avgasrör och sedan flytta lite. Bil i N markera läge, svaga svaga skruvskallar,556 någon dag innan

    Trasig växel läges väljare ,pnp switch. Bilen fungerade tillfälligt vid torr väderlek om man lossade batteripol under natten.
    always have fault codes checked before jumping in and changing things
    Volvo fel code ?3- - - Orange arrow is blinking on the dash and the W/E/S is flashing and car in limp mode. dodgy connections in the multi-plug?. The PNP switch has to be aligned within 3mm solenoid s2 magnetkontakt? code ?32- -

    SWE blinkar och gula UP pilen på instrument brädan lyser:
    Fel: (in)famous PNP switch
    upp

    PNP Test

    Do not assume its the PNP switch. before replace:move the shifter/växelspak back and forth to clean the contacts on the PNP switch. PNP Diagnosis. växel/trans i PARK. Nyckel till #2. Tryck ner bromspedal växla ur from PARK. Om det går så fungerar PNP is working.
  • 3-1-3 FAulty signal from gear position sensor (PNP-switch)
    (Problem med pirat delar på växellägesgivare rek new volvo switch)(adjustment tool 999 5475 eller Utan justeringsverktyg se nedan)
    Felkods avläsning?:koder solenoids in the gearbox They are called S1 and S2.
    shift solenoid or bad PNP switch S2 solenoid S2 Solenoid bad(160ohm) new 15ohm 2-1-2 Short-circuit to battery voltage in solenoid S2 circuit
    2-2-1 Short-circuit to ground in solenoid S2 circuit or control module fault
    2-2-2 Solenoid S2 open-circuit
    it is possible that s2 solenoid is sticking because the oil isnt good.
    1-1-2 Solenoid S1 short-circuit to battery voltage
    1-2-1 Solenoid S1 short-circuit to ground or control module fault
    1-2-2 Solenoid S1 open-circuit

    upp

    Länkar
    Images renovated PNP-switch (222, S2 solenoid replace)
    AUTO TRANS DIAGNOSIS - AW-40 1994 Volvo 960
    Volvo 960 service & repair manual
    Volvo 960 transmission-diagnosis-service-manual
    960 AW30-40 W/E Lights Flashing
    Solenoid S2 Volvo Maintenance FAQ for 7xx/9xx/90 Cars Gear Position Sensor PNP Switch Replace lock-up solenoid and is a common problem kod 2-2 Solenoid S2 DCS43-02-1194 Sticking Lock-Up Solenoid
    960
    960_90 Info.html
    Scantech
    s1 s2 gear position sensor 960 AW30-40 W/E Lights Flashing: Gear Position Sensor PNP
    OBD-1 CodeA1 Automatic Transmissions
    ? Overdrive SOLENOID 21$?
    PNP on AW30 Trans 144$

    VOLVO 960 TRANSMISSION REMOVAL & INSTALLATION
    Nya New PNP PN 0
    30A060
    84540-23311

    Neutral Safety Switch - 960 Växellägesväljare Pnp switch gear selector Shift position sensor part number 3515639
    3529066 - CONTROL UNIT 352886
    upp
    Cable connections to solenoid
    From TCM-box (above the gas pedal) TO C131(53p)(Big white) under hood under plastic cover.
    To C428 on transmission (First C:temp,Speedo Second C:PNP third C:Solenoid) upp

    TCM-box Transmission Control Unit automatic transmission Automatic transmission (TCM); Transmission, automatic ( TCM)
    Växellåda Styrenhet
    VOLVO
    1
    3515646A12V
    VA0010188033
    | | | | |
    AISIN AW LTD Japan
    | | | | |
    VA0800091
    Connection from TCM. to solenoid
    TCM
    Pin 12 Brown gnd
    Pin 8 Green (solenoid s1) 12,5 Ω
    Pin 9 Blue Pink (solenoid s2) 12,7 Ω

    C131
    Pin 14 gnd (14-meatllgnd0,5 Ω)
    Pin 48 Green (solenoid s1) 12,4 Ω
    Pin 48 Blue Pink (solenoid s2) 12,2 Ω
    C428
    Pin Gearbox gnd
    Pin 8 Green (solenoid s1) 12,5 Ω
    Pin 9 Blue Pink (solenoid s2) 12,7 Ω

    upp
    upp

    Pin C131
    pnp-switch_old-and-durty.jpg
    (C Kontaktstycke vid vänster hjulhustorn)
    P70/178 960_wiring_diagram P100/178
    1 Heated oxygen sensor (HO2S)
    2 Engine coolant temperature (ECT) sensor, pos .1
    3 Engine coolant temperature (ECT) sensor, pos .2
    4 Oil pressure sensor
    5 Generator D+
    6
    7
    8 Engine coolant temperature (ECT) sensor, pos .2
    9 Engine coolant temperature (ECT) sensor, pos .1
    10 Idle air control (IAC) vakve pos. 1
    11 Start inhibitor switch AW30-40/43 pos 3
    12 Idle air control (IAC) vakve pos. 3
    13 Solenoid A/C compressor
    14 Ground connector (signal ground)
    Till motor jordning, Stompunkt vid/på motor
    mät 31/33
    0,5 Ω
    15 Mass air flow (MAF) sensor pos. 1 (ground connector)
    16 Throttle position (TP) sensor pos. 1
    17 Throttle position (TP) sensor pos. 3
    18 Power stage Motronic (MFI) pos. 5
    19 Power stage I Motronic (MFI) pos. 7
    20 Power stage II Motronic (MFI) pos. 2
    21 Power stage II Motronic (MFI) pos. 5
    22 Power stage II Motronic (MFI) pos. 7
    23 Throttle position (TP) sensor pos. 2
    24 Injectors
    25 Ground connector
    26 Relay ignition coil pos.1
    27 Knock sensor (KS) 1 pos 1
    28 Knock sensor (KS) 1 pos 2
    29 Knock sensor (KS) 2 pos 1
    30 Backup (reversing) light switch AW30-40/43
    31 Relay injectors pos. 4
    32 EGR-temp. Sensor pos. 2 (USA model)
    33 Knock sensor (KS) 2 pos 2
    34 Injectors
    35 Beckup (reversing) light switch AW30-40/43
    36 EGR-temp. Sensor pos. 1 (USA model)
    37 Power stage I Motronic (MFI) pos. 2
    38 Heated oxygen sensor (HO2S)
    39 Relay injectors pos. 1
    40 Engine speed (RPM) sensor AW30-40/43 pos. 2
    41 Engine speed (RPM) sensor AW30-40/43 pos. 1
    42 Heated oxygen sensor (HO2S) (shield)
    43 Lock-up solenoid AW30-40/43 ????
    44 Oil temp. Sensor AW30-40/43
    45 Oil temp. Sensor AW30-40/43
    46 System pressure solenoid AW30-40/43
    47 System pressure solenoid AW30-40/43
    48 Gearchange solenoid 1 AW30-40/43 12,4 Ω
    49 Gearchange solenoid 2 AW30-40/43 12,2 Ω
    50 El. contr. Gear selector AW30-40/43 Pos A
    51 El. contr. Gear selector AW30-40/43 Pos B
    52 El. contr. Gear selector AW30-40/43 Pos C
    53 El. contr. Gear selector AW30-40/43 Pos PA

    C131: (53pol) P17/178 (100)
    48 Gearchange solenoid 1 AW30-40/33 (Green )
    49 Gearchange solenoid 2 AW30-40/33 (Pink with blue stripe)


  • upp


    Växel lägesväljare / PNP-switch Gear selector pnp-switch-test
    Växel läge :__ Kontaktdon
    Test Läge :__ Kontakt mellan stift
    A 3-4 and 5-8
    B 3-4 and 5-6-8
    C 5-6-8
    D 5-6
    E 1-2 and 5-6
    F 5-6
    G 6-8
    H 3-4 and 6-8
    I 6-8
    J 6-7
    K 6-7-8
    L 5-6-7-8
    M 5-7
    pnp-switch_test
    1-2 3-4 5-6 (7-8) ca 0,6 Ω
    5-7 5-8 ca 1,7 Ω
    pnp-switch_old-and-muddyy.jpg
    pnp-switch_old-and-durty.jpg
    pnp-switch_old-and-durty.jpg
    pnp-switch_old-and-durty.jpg
    pnp-switch_old-and-durty.jpg
    pnp-switch_old-and-durty.jpg
    pnp-switch_old-and-durty.jpg
    Ω
    Pnp-switch 8-pol Kontakt
    YellowBlue



    1 : BlueBlack
    Black


    2 : WhiteBlack
    Black3,2mm

    3 : Red3,2mm
    White3,2mm


    4 : BlueRed3,2mm
    YellowBlack


    5 : WhiteBlue
    WhiteBlack



    6 : WhiteBrown
    YellowGreen



    7 : GreenBlue
    YellowRed



    8 : WhiteGreen
    upp
    Refurbished and redy to use pnp-switch_old-and-durty.jpg
    Renoverad växellägesväljare
    upp
    Solenoid
    Solenoid
    12
    13,3 Ω 16,8 Ω
    13,4 Ω 13,6 Ω
    Lös
    Old2
    ?°C13,4 Ω
    20°C13,7 Ω
    New2N
    E
    W
    ?°C13,0 Ω
    solenoid-temp.jpg
    solenoid-test.jpg
    Connection E2 on Transmission
    E1: Green =Solenoid 1
    E2: Blue =Solenoid 2
    e-kontakt.jpg
    kontakt_e.jpg
    Mät vid olika temperaturer på C131 som sitter lätt åtkomlig under plastkåpan i motorrummet.
    C131 Pin 48(S1) och 49(S2) och 14(gnd)

    Div mätningar

    C131 :(53pol)
    Pin 48 S1: 7/1:12,5Ω 11/1:12,5Ω Juni:13,3Ω Juli:13,4Ω
    Pin 49 S2: 7/1:12,2Ω 11/1:12,8Ω Juni:16,8Ω Juli:13,6Ω

    Old S2 New S2
    old_s2-new_s2.jpg
    solenoid-test.jpg

    Borde vara enkelt att hitta solenoid att bygga om. typ. 97420AK
    Tur att man hittade en

    3515643 SHIFT VALVE (S1,S2),AUTOMATIC TRANS for VOLVO 940/SE,960,S90,V90


    Solenoid S1 och S2 in place
    S1-S2.jpg
    aw30-43-under
    aw30-43-under
    Transmission Oil change

    Solenoid S 3515643 NEW OE 3515643 SHIFT VALVE (S1,S2),AUTOMATIC TRANS for VOLVO 940/SE,960,S90,V90

    Discontinued Part 3515643 Liknande fel:
    solenoid (S1, S2) 3515643 bild Discontinued Part
    242530" class="ljusbla" target="_new">AW30-43 bild
    Sv volvo klubben 960 Automatlåda solenoid S1 shift solenoid valves (S1, S2) solenoid (S1, S2) 3515643 bild Discontinued Part Scandix Shift valve, Automatic transmission Volvo 900, S90 V90 Fitting position: S2 Fitting position: S1 Solenoid type: for Gear stage control

    upp Nollställa automatlåda volvo 960 med OBD-I

    OBD-I:

    (OnBoadDiagnostic)
    OBd120104)

    Test:

    Clear:

    Erase fault codes (2fault= erase 2times?)

    OBD Diagnostic Test Modes (DTM):
    DTM 1: button 1 time
    DTM 2: button twice
    DTM 3: button three times

    socket: A
    upp

    DLC, (Diagnostic Link Connector)


    Code AW 30/40 Series Transmissions: Mode 1
    A1
    Socket 1: Test lead into hole #1
    1-1-1 No faults found by onboard diagnostic (OBD) system
    1-1-2 Solenoid S1 short-circuit to battery voltage
    1-1-3 Transmission control module (TCM) fault
    1-1-4 Program selector open-circuit or short-circuit to ground
    1-2-1 Solenoid S1 short-circuit to ground or control module fault
    1-2-2 Solenoid S1 open-circuit
    1-2-3 Solenoid STH short-circuit to battery voltage
    1-2-4 Mode selector faulty or short-circuit to ground
    1-3-1 Solenoid STH open-circuit, short-circuit to ground, or control module fault
    1-3-2 Transmission control module (TCM) fault
    1-4-1 Faulty load signal from ignition control module (ICM)
    1-4-2 Oil temperature sensor short-circuit to ground
    1-4-3 Oil temperature sensor circuit, open circuit
    2-1-1 Transmission control module (TCM) fault
    2-1-2 Short-circuit to battery voltage in solenoid S2 circuit
    2-1-3 Throttle position signal too high
    2-2-1 Short-circuit to ground in solenoid S2 circuit or control module fault
    2-2-2 Solenoid S2 open-circuit
    2-2-3 Throttle position sensor signal too low
    2-3-1Throttle position sensor signal sporadic
    2-3-2 Speedometer signal missing
    2-3-3 Incorrect speedometer signal
    2-3-5 High oil temperature
    2-4-5 Break or short-circuit in torque-limiting signal circuit
    3-1-1 RPM signal from transmission missing
    3-1-2 RPM signal from transmission faulty
    3-1-3 FAulty signal from gear position sensor
    3-2-1 Shift time too long
    3-2-2 Incorrect gear ratio
    3-2-3 Lock-up slips or is not engaged
    3-3-1 Short-circuit to battery voltage in solenoid SL circuit
    3-3-2 Solenoid SL open-circuit or control module fault
    3-3-3 Short-circuit to ground in solenoid SL circuit or control module fault


    CodeFuel injection Bränslesystem: Mode 2
    A2
    Socket 1: Test lead into hole #2
    1-1-1 No faults found by onboard diagnostic (OBD) system
    1-2-3 Signal missing to/from coolant temp. sensor Wiring fault to or in ECT sensor Difficult to start engine when cold
    Coolant Temperature ... ( 1) Check Sensor Sensor Signal
    Fel på avgasrening lamda lampa lyser.
    Lambda sensor Regulating probe Volvo 960 to 1994 B6304FS Product No: 1002634 Reference: 3531251 ca300ukeb
    ??Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas? ??
    C131 :(53pol) Pin
    1 Heated oxygen sensor (HO2S)
    38 Heated oxygen sensor (HO2S)
    42 Heated oxygen sensor (HO2S) (shield)
    2-3-2 Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at idle
    If too rich: high fuel press., leaking injector } various driving problems Fuel trim (lambda control) too lean at idle Oxygen sensor
    3-1-1 Signal missing from speedometer
    Speedo wiring or instrument cluster wiring faulty
    3-3-3

    SELF-DIAGNOSTIC obd 960:

    upp

    Relä

    OBd120104)


    upp

    A & E Headlight relay with bulb mailfunction (Black)
    B Fuel pump / injection (green)
    C Central lock (brown)
    D Foglight (Purple)
    F Bulb mailfunction indicator ,front? on G-socket? yellow
    G Overdrive relay /F Yellow
    J Bypass realy (silver) upsidedown?
    L Intermitent relay windshiekd wiper (Red)
    M Seat belt reminder (white)


    Volvo 960

    Länkar
    Service
    960 Information
    Passagen
    Elfelet som avhjälptes med glasfiber borste

    upp

    Elstyrda stolar

    Volvo 960 91 Motorstyrning Säten
    Styrs av 2 st reläer V23133 R6A4 A1020-X039 samt 4 standard Dioder 1N4007 Kretskort 327170 Ersättnings relä öppet relä 12Vdc 1CO TRP 12VDC CC3

    linje.gif)


    upp-

    Fel
    upp
    Signal horn Volvo 960 1991 (1990)
    Cable to horn
    [-] ⏚
    [+] 12V

    Fuse / Säkring no. 20
    wiring diagram Horn: Page 96 (50/178) & 97 (139/178) OBS polaritet Schema
    Original
    Volvo




    1st Horn 335 Hz 6846320 (1369275)
    1st Horn 420 Hz 6846321 (1369276)
    Pris exkl frakt sum 658 Kr
    volume 110 dB / 2mAnslutning: Rund
    (lite väl dyrt i nuläge)
    Best Volvo 0771 400 000 )
    Skiss Skiss$80 78$
    Bosh
    335Hz 110db Ø96mm 50W 192:- 0986320148
    420Hz 110db Ø96mm 50W 266:- 0986320149
    458+85=542:-
    Bosh
    Horn (Low Tone) - Bosch 0986320148 6846320 51$
    Horn (High Tone) - Bosch 0986320149 6846321 40$
    US 91$ Anslutning: Rund 800
    Biltema
    Signalhorn
    Låg tonfrekvens 12V Ø95mm. Ljudstyrka: 105 dB 90:-
    Hög tonfrekvens 12V Ø95mm. Ljudstyrka: 105 dB 90:-
    a 90:-anslutning ?? platt sum 180:-

    Det blev dessa!
    335Hz 130db Ø80mm 12 V 48W
    445Hz 130db Ø80mm 12 V 48W
    Signalhorn 12 V
    Ø 95 mm. Ljudstyrka: 105 dB Aanslutning ca 174:- Waterproof Horn
    HELLA
    006958611 12V Universal Disc-Type Low Tone Horn $24.79
    002952013 12V Universal Disc-Type High Tone Horn $21.00
    ca46$anslutning ??
    Kul ljud test
    Scand oem
    420HZ 12V, must be installed together (1016296) $25
    335Hz 12V, must be installed together (1016297) $25
    EUR=76 50 EUR+ frakt 26 ca 700:- anslutning rund

    Passar även till:
    Volvo 740:
    1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992
    Volvo 760:
    1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990
    Volvo 780:
    1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991
    Volvo 940:
    1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998
    Volvo 940 SE:
    1991, 1992
    Volvo 960:
    1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997

    Volvo S90:
    1997, 1998
    Volvo V90:
    1997, 1998


    Signalhorn: +Batt(R) to Socket15/1 To key Fuse11/20 to Socket C2:(4Y) To Horn(+y) :: Horn BN-SB to Socket C2:(27BN-SB) To switch steering wheel.
    Kontaktdon C2:(Big black50) 4(Y) Gul+? Horn (+hedlight wiper motor left) 27(BN-SB) Brun med svart bård Säkring 20 , Obs polaritet Om effekt inte räcker: säkring + relä
    Demontering ratt signalhornm Torx 15 + Insexnyckel 3mm
    C2: 14 Horn(prerouted wiring anti theft alarm) +Gul - säkring
    signalhorn

    Bosh 0265 101 028 / 065 2695 /35223142 Kontrollenhet, broms / drivdynamik ABS STYRENHET, VOLVO 960 -93
    HS 3,4 14pol don skarvad med stömtjuv /Skarvklämma
    Fel
    Instrumentpanel / Hastighetsmätare
    Troligen YAZAKI mellanrum mellan trippmätarsiffror
    Hastighetsmätare givare - Volvo 960 Ej mätt ref(Givaren på axeln har i ohm 1300) kontaktstycke i skuffen
    Test/Repair av sändare:
    • Lossa bakre kontakt(differentialhuset)
    • Anslut 2 kablar till kontakt(sidan mot H-mätare)
    • starta, kortslut kablar ca 4-5ggr/sec
    • Visar H-mätare ca 25km/h slipper man riva isär instrumentbrädan för att löda om H-mätare
    Rengör rear sender unit
    Jordfläta

    Intermitent fel när a/c på.
    Jordning,
    Lossa Hastighetsmätare / instrumentpanel Repair

    Byt Spedometer1992
    11111111111111111111111111111111111111111
    22222222222222222222222222222222222222222222222222


    upp
    Bilinfo: (2016:16100Mil Ny motor vid 9000Mil)

      Status: Volvo 960 (1991) 4-Doors B6304FS (New engine 1999) AW30-40 AW30-43 HKS 317
      Kamrem bytt 13076Mil 2007-09
      Text på motor cambio 130735 070927
      VIN(Vehicle identification number (17 digits)) YV1964956M0000535 : 2010KG : 1-948 :2-1040
      9649534 : 26110 4 : A57M936 : -9 4977 : 412-21 : 111150 : -------
      Type:B6304S PartNo 8111170 Ser:9005853 :83,4MM -------
      Motor G6304F-91 CylinderVoym dm3 3.0
      Text på automatväxellåda 43R 1208 / 657
      90F 80005

    Motor
    Type: Part No Serial No:
    B6304S 8111170 9005853 ddd
    Cylinder DIM83,4MM
    Big END BEARINGSTD
    MAIN BEARING DIMSTD
    THRUST WASHER DIM
    Kamrem (camshafts Timing belt) bredd=21mm Text 406 A=11 CR ST 51793
    BYTE 130735 DaT 070927
    Nästa 25000 Alt 2017? enligt bilia?
    Kamremsintervall
    Årsmodell MIL ÅR
    960 90-93 4500 3
    960 1994 7500
    960 95- 12000? 8

    Handbok:
      Motor:
      Oljekvalitet: API SG
      (alterntivt CCMC G4/g5 SG-CD)
      [2016?Krav ACEA A3 min API:SG ACEA A3/B4]
      Volym 5,75 liter
      +0,4 liter om oljekylare tömts
      Olja:API= American Petroleum Institute SG=
        Boksatv 1:S(bensin) C(diesel) -motorer
        Boksatv 2:G Högre upp i alfabetet =högre/ bättre klassad olja. H J L OK
        Viskositet: SAE systemet, trögflytande kall 5W(-30°C) 10W(-25°C) /lättflytande varm 40
        MULTIGRADE: Kombination av både oljor vinter-/sommar -klasser
        5W-40 =helsynt
        ok att 10W-40 =ofta delsyntet något lägre kvalitet än hel

      Växellåda:
      Oljekvalitet: ATF-olja Dexron II D (automat)

    Servicebok:
    VagntypChassinrRegnrLev.datum
    År Mån Dag
    Lev distr.
    964535######90 09 1210
    ÅrsmodellVariant
    9195 34 261

    Inköp:

    Chemical gasket. [1161409] 333 ml EXC (CA), (CN), (US)
    chemical gasket= kemisk packning EXC (CA), (CN), (US) 333 ml
    Biltema: Packningssilikon, Högtemperatur Upp till +350°C. Färg: Svart. 75 ml 361900 361900
    Sealing substance black 300 ml scandix 133
    Oil Filter Automatic Gearbox Volvo 960 [3549200]
    de scandix 1021194 Ref:3549200 en370 kr
    (polar 340 eb)
    (Bilia 0771-400 000 688kr Bara telefonbeställning samt snabbara och billigare från tyskland .)
    Automatlåde olja

    Original Dexron-IIE ATF Nu Dexron-III (helsyntet Dexron III-F/G)80-140kr/L

    Automatic Transmission Fluid & Filter Change

    AW30/43 ................................... 3.0L

    Overhaul / Översyn

    AW30/43 ................................... 7.5L


    Olja motor B6304S
    Engine Oil:
      With Oil Filter Change ...................... (5.7L)
      With Filter and Oil Cooler .................. (6.1L)

    olja-tabell.jpg
    B6304F B6304S 1990 Halvsyntetisk 10W40 6.2
    helsyntet 5W-40 åtgår 5.75 liter
    delsyntet 10W-40 5.75 liter
    Krav ACEA A3 min API:SG ACEA A3/B4
  • Oljeplugg 17mm, plåt under 10+12mm nyckel.
  • Oljefilter avdragare
  • Moment olje plugg 35Nm Oil sump plug 35Nm (26)
  • Packning aluminium
    [Q8 Oil Formula VX Long Life 5W-30 helsyntetisk 255/L] ACEA C3 kan vara skadligt i vissa motorer
    (Q8 Formula Excel SAE 5W-40 199/L) ACEA A3/B4 API SN/CF 20L1266Kr 65kr/L (4L282krHelsyntet 71Kr/l)
    Castrol Magnatec, helsyntet
  • 100/L 4L 400kr API SN/CF, ACEA C3 5W-40
    API: SL/CF ACEA A3/B3/B4
    56kr/L +fraktDE levoil 95kr/L Se 98kr/L
    API SN ACEA A3/B3/B4 biltema 90kr

    Tillsats
    slick 50
    (/ zink)
    RVS
    Bensitillsats STP Injector Cleane
    Olje filter Orignal
    Biltema 50529 70kr
    Mekonomen 15-OC204 93
    Scandix 36-75 Original 75Kr Volvo3517857 en

    Seal ring, Oil drain plug Scandix en
    26,18 EUR fraktScandix:
    39,00 EUR 3549200 Hydraulic filter, Automatic transmission AW30-40/43
    0,49 EUR 977751 Seal ring, Oil drain plug
    7,90 EUR 3517857 Oil filter Volvo original
    73,57 EUR 727Kr

    upp
    Automatvaxelolja-ATF-dexron-III
    ATF Automatic Transmission Fluid
    DexronIII was made with replacement of DexIIE /IID in mind
    Kr/L
    99kr -15% +Frakt30lr skruvat
    59kr Q8 AUTO 15 Oil
    ATF-typ för alla automatiska växellådor
    GM Dexron lllG Volvo 97341:010
    swedol 1L OF-621916 58,75/L 8L472KR (20L 806kr =40kr/L)
    140kr OK Dexron® III
    125kr Bilia Dexron® III
    67-80kr ATF-typ för alla automatiska växellådor
    biltema Semisyntetisk där en ATF-olja av typ Dexron® III, Dexron® II föreskrivs

    upp
    Delar om oljebyte i växellåda blir bra
    664kr/st Bilia Gasfjäder motorhuv

    upp




  • upp
    Oljebyte + filter i automatväxellåda     +/- Vid spolning.

    A: Om AW30-43
    Byte filter / lossa oljetråg
  • Pan bolts 7,3 Nm
  • Filter bolts 9,5 NM
  • gasket /packning silicone paste Olje Sticka Ø 13,6 mm första 50mm påfyllning
    oljeplugg packning koppar inner Ø 11mm
    Någonstans stod det att man bör byta olja och filter vid 16000Mil. Där emellan kan man spola automatväxellåda. Fick vettigt tips: för att slippa slabbet med att spola växellåda kan man kosta på att tömma ur via oljeplugg (ca4L) i några omgångar med körning emellan tills oljan är klar.

    B: Hur
    To remove the pan once the bolts are off, use a rubber mallet/klubba and gently hit the pan from all sides a few times until it falls down, alternativt liten "kofot" med försiktigt tryck under tid
    Kontrollera oljenivå i automatväxellåda

    Två lägen på sticka Hot och cold. Varm olja expanderar.
    Hot-läge på sticka:
    En runda på ett par mil, gå igenom alla växel lägen ett par sekunder.motorn igång (växeln i P)

    CHECKING FLUID LEVEL

    1: Ensure vehicle is level. Apply parking brake and shift selector lever to Park. Start and idle engine. Shift selector lever through all gears, while pausing 4-5 seconds for engagement at each position.
    2: Return selector lever to Park. Wait 2 minutes and check fluid level with engine idling. Level should be between MIN and MAX marks.


    C: Inköp
    Olja

    ATF Oil
    Dexron III 8L

    Packning

    gasket11mm.png (Oil plug gasket Ø 11mm) copper till oljeplugg (Ø11mm) alternativt befintlig kopparpackning med packnings silikon efter några körningar och tömningar.4L per omgång.

    Olje filter

    3549200 Hydraulic filter, Automatic transmission AW30-40/43

    Packningssilikon

    högtemperatur Upp till +350°C. Blå biltema tuben på 75 ml räcker mer än nog. Mycket kvar i tub efter att ha applicerat strängsom packning på kanten till oljetråget.

    Mått

    för att mäta hur mycket olja som tömts(4L)


    Tillverkning:
    3 st ca8cm långa styrpinnar

    som skruvades fast på växellådan för att styra oljetråget rätt och så att man inte kommer åt och skadar packningssilikonet när man lyfter upp tråget.


    Rörförlängning

    till påfyllningstratt med rör med Ø 13,6 mm ytterdiameter. Hole for hose oljesticka / dipstick Ø 13,6 mm


    oil-funnel.jpg
    A=Total L=54cm
    (Tip Ø 13-13,4mm L5-9cm)
    Pump slang Ø 6-8mm till "tvålpump" eller biltema sugpump (tvålpumpen med slang fungerade bäst)
    olje mått Swedol 5L
    A: skarvad med rörØ13,4mm och slang från skrotad brandsläckare.


    D: Länkar
    Länk
    1 Volvo 960 olja automatlåda
    2 Oljebyte Automatlåda
    3 YouTube: 10 Min Automatic Transmission Fluid Flush
    4 Transmission Servicing (AW-40)
    5 volvo960 1994 PDF

    E: Bilder
    Olje tråg rengjort, mina 3 styr pinnar
    (borttagen Solenoid överst med test plugg) olje-tråg
    aw30-43-under aw30-43-under
    Old S2 New S2
    Solenoid S1 och S2 in place

    Volvo AW30-40/43 Hydraulic filter, Automatic transmission Volvo 900, S90 V90 (-1998) 3549200 (1021194) old_s2-new_s2.jpg
    ????torque 25 ft lbs =33,9 N m
    TORQUE Ft. Lbs. (N.m)
    960 info



    rem, spännare, löphjul, stödbricka och vattenpump






    Kamrem Timing belt
    kamrem.png
    youtube
    Timing belt replacement 960 1997
    VIN YV1964956M0000535
    Timing belt 21 mm 1002591 271952 ca 35EUR
    skandix-1002591
    Label Timing belt exchange 1,26 Eur
    skandix
    960 1997
    Handböker och Länkar
    (camshafts belt)
    Volvo Pocket data booklet Cars 700,800,900 1991-1997 1991-1997
    B6304S

    Verktyg
    999 5456-2 Press tool, compression belt tensioner
    alt skruvstäd 5min lås med borrØ2mm
    999 5433 Mothåll vibrations dämpare
    999-5454, 999-5453, 999-5452, 999-54
    Kamlåsning Volvo biltema 191450
    Tool Adapter

    Torx T-45 bit. Serpentine Belt Tool Kit Volvo 960 9995199
    Volvo Camshaft Crankshaft Engine Alignment Tool Timing ebay ca 800kr
    Timing belt 21 mm 1002591
    340kr
    Volvo Genuine
    1002591
    271952
    Volvo 960:B6304FS
    Timing belt width: 21 mm
    Waterpump
    1 400kr
    Volvo Genuine
    1005779
    8694626
    Volvo 960:B6304FS
    for Timing belt width: 21 mm
    Waterpump
    600kr
    ejGenuine
    1002947
    8694626
    Volvo 960:B6304FS
    for Timing belt width: 21 mm


    Tändstift Sparkplug

    SparkPlugRemoval
    Byte av tändstift
    VOLVO Spark plug Kit
    440kr
    Volvo Genuine
    1006739
    8642661
    Volvo 960:B6304FS
    .
    Tändstiftshylsa 16 mm(5/8")
    Gummi50
    Magnet150
    Biltema120
    .
    Luftfilter
    1004871
    9161033
    70
    ---- ✞∞⚠ ✞∞⚠