Schema Vetenskaplig kommunikation, 4p (FK:VEK) VT2006 VT2005
|
Kurs-/momentansvarig: H
|
Kurs-/momentinformation
|
... |
Undervisning
|
Datum
|
Tid
|
Lokal
|
Aktivitet
|
|
|
Vecka 9
|
måndag 2006-02-27
|
12:00-14:00
|
Sal B*
|
F1
|
|
|
onsdag 2006-03-01
|
10:00-12:00
|
Sal B*
|
F2
|
|
|
Vecka 10
|
måndag 2006-03-06
|
10:00-12:00
|
Sal B*
|
F3
|
|
|
Vecka 11
|
onsdag 2006-03-15
|
10:00-12:00
|
401*
|
S1 grp 1
|
|
|
onsdag 2006-03-15
|
11:00-13:00
|
510,Sal C*
|
S1 grp 2
|
|
|
Vecka 12
|
måndag 2006-03-20
|
10:00-12:00
|
Sal B*
|
F4
|
|
|
Vecka 13
|
måndag 2006-03-27
|
15:00-17:00
|
Sal B*
|
F5
|
|
|
Vecka 17
|
måndag 2006-04-24
|
9:00-11:00
|
Sal C*
|
S2 grp 1
|
|
|
måndag 2006-04-24
|
12:00-14:00
|
Sal C*
|
S2 grp 2
|
|
|
måndag 2006-04-24
|
14:00-16:00
|
Sal C*
|
S2 grp 3
|
|
|
|
Examinationer
|
Typ
|
Datum
|
Tid
|
Lokal
|
inlämningsuppgift 2, 3p
|
fredag 2006-04-21
|
0:00
|
|
inlämningsuppgift 1, 1p
|
onsdag 2006-04-26
|
0:00
|
|
|
FK:VEK - Momentinformation
|
.
|
|
Namn:
Vetenskaplig kommunikation
Poäng:
4
Datum:
2006-02-24 till 2006-04-26
Förkunskapskrav:
|
Mål
|
Studenten skall efter momenten kunna:
formulera vetenskapliga problemställningar
relatera en aktuell problemställning till tidigare arbeten
välja metod för att studera en viss problemställning
strukturera en vetenskaplig uppsats
utvärdera andras arbeten
revidera sitt eget arbete baserat på skriftliga utvärderingar
muntligen presentera och försvara sitt vetenskapliga arbete
muntligen opponera och ställa frågor i anslutning till andras presenterade arbete
|
Innehåll
|
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Att relatera till tidigare vetenskapliga arbeten
Att välja metod
Att strukturera vetenskapliga arbeten
Att utvärdera vetenskapliga arbeten
Att presentera vetenskapliga arbeten
|
Genomförande
|
Momentet består av en serie föreläsningar à två timmar, där ett centralt tema tas upp vid varje föreläsning och där studenterna bidrar genom övningar och diskussioner. I anslutning till varje föreläsning ges en uppgift som är relaterad till det centrala temat och som ligger till grund för examinationen. Framtagna skriftliga rapporter granskas av övriga momentdeltagare. Mot slutet av momentet genomförs ett seminarium i vilket momentdeltagarna dels muntligen presenterar innehållet i de inlämnade skriftliga rapporterna och dels opponerar och ställer frågor i anslutning till övriga deltagares presentationer. Efter seminariet får deltagarna möjlighet att revidera sina skriftliga rapporter. All kommunikation omkring och utväxling av dokument rörande examinationsuppgifterna sker i konferenssystemet FirstClass.
|
Litteratur
|
-
Ulf Paulsson: Uppsatser Och Rapporter : Med Eller Utan Uppdragsgivare, Studentlitteratur AB, 1999
Kommentar:
ISBN: 914400592X
|
Examination
|
Studenten skall framställa:
en skriftlig rapport (på svenska eller engelska) innehållande:
- utkast till vetenskaplig problemställning (denna väljs fritt inom området informationsteknik, gärna i anslutning till tänkt magisteruppsats)
- förslag till metod för att studera problemställningen
- utkast till bakgrund till problemställningen
- förslag till struktur på uppsats
en skriftlig utvärdering (med hjälp av formulär) av tre övriga deltagares
bidrag
en muntlig presentation av egen problemställning i seminarieform
en muntlig opposition samt frågor gällande andras framställningar
en reviderad skriftlig rapport innehållande:
- vetenskaplig problemställning med bakgrund
- förslag till ansats för att studera problemställningen
- förslag till struktur på uppsats
|
Medverkande
|
|
|