Byggsida

Suzuki GSX 1100F 1990 đŸïž 🏍

Min sida om GSX 1100F 1990:
Service oljebyte hjul-lagerbyte lossa fjÀder till centralstöd , byte drivpaket drev och kedja byte hjullager samt lite om olycks tillbud (MC olycka 2018)(MC "olycka" lagerras 2019) som ett led i att bearbeta samt som varning för andra. Lita inte pÄ personer som bara Àr försiktig med egna grejer, kunde ha slutat med rÀttsfall "vÄllande till kroppsskada /alt död" lÀmna kvar grader som skar sönder ny lageren vid fÀrd.
Loppis
4sale


Suzuki GSX1100F 1990
Mina minnes anteckningar om bland annat vilka moment(Nm) det skall vara pÄ skruvar samt klart at MC skall ha en egen hemsida.
Olja
Moment plugg
4500 ml olje byte
  1. Tag bort oljepÄfyllningslocket
  2. skruva ur urtappningspluggen, tappa ur oljan
  3. SĂ€tt tillbaka urtappningspluggen samt ny packning
    moment oil drain plug
    20-25 Nm
  4. skruva bort oljefilter(olefilternyckel 09915-40611 ligger i blÄ mc ask verkstad)
  5. rengör samt stryk pÄ lite motorolja runt gummipackningen pÄ nya filtret
  6. Skruva fast nya filter för hand tills det kommer i kontakt med monteringsytan,(ett mindre mostÄnd kommer att kÀnnas)
  7. Markera topp lÀge pÄ oljefilternyckel,Drag fast filtret 2 varv.
  8. Fyll pÄ
    4500 ml
    olja
moment urtappningsplugg
20-25 Nm
1651007j00 Oljefilter Oil Filter
0916814004 Packning urtappningsplugg Gasket 14x19.2x
Olje plugg 21mm + förlÀngning kort
Oljefilter 17mm + förlÀngning lÄng
FrÄntplÄt insex 3+4 +8mm mutter
olja


Stoppa Utrotningen!

Vi som vill stoppa P-avgifter för MC FB

Repair manual

Kedja
20-25 mm
Sitt pÄ MC
vid koll.

TĂ€ndstift NGK JR9B eller J9B
Nya skruva-
1/2 varv
AnvÀnda skruvar
1/4 varv
efter kontakt med motor
gap 0.6-0.7mm
upp

MC batteri biltema 80271 SMF 12V 14AH 420kr engÄngs billig och hÄller en sÀson förra höll inte Àven fast det förvarades varmt och uppladdat
sa
Hjul & DĂ€ck
moment pÄ axel mutter
Front axle nut
60-96Nm
Rerar axle nut
102-138Nm
self-locking nut
Obs! HÄll HastighetsmÀtarwire i position vid moment dragning av bultar o mutter (ca350kr )


upp



upp

Drivpaket byte framdrev kedja bakhjulsdrev
Standard
drevning & kedja
KedjelÀngd 122 lÀnkar
Kedjebredd 532
Framdrev 15 kugg
Bakdrev 52 kugg
Text pÄ Framdrev 532 (15T)
Bakdrev 0827-C-52 (z52-5) (52T)
Kedja EK532 ZVO
Din MC 2019
530 stÀllet för 532
kedja: Afam artikelnummer A530XSR2G-122 1529kr
Drev bak: Afam artikelnummer 14902-52 619kr
Drev fram: Afam artikelnummer 28400-15 189kr
Summa Drivpaket 2337:- + clips-lÄs 99:- som tillfÀllig lösning, 2 turer kund lurad, dubbelkolla alltid
Din MC 2007
Kedja: AFAM 532 zVB 132 MT49 033 2115 LÄNK 2115:-
VÀxellÄdsdrev Suzuki 0027 0612-15 158:-
Bakdrev Suzuki 0027 1632-52 544:-
Öhlin lagerfett 109
Summa Drivpaket 2926:-
LĂ€nkar
Engine + wheel sprocket chain riveting(nitning) youtube
ÖverlĂ„ter nitning till "proffs" pĂ„ din mc.
Verktyg: Chain Cutter / Riveter
Drivpaket
MĂ€rke / Modell Framdrev
Ref.nr + storl
Bakdrev
Ref.nr + storl
Kedja Dim/ lÀngd Drivpaket_4 Motsvarar eller övertrÀffar originalkvalite ZVO/X kedja för specialdimensionen 532 Drivpaket_5 Högre drag- styrka bÀttre kedja Àn original Ev Summa
Undersök vad som ingÄr i pakt 4,5
GSX1100 F ́89-95 E440-15 149:- 0827-52 485:- 532 122L 01-2617 2294:- 2928:-
GSX1100 F ́89-95 # 530 E513-15 118:- 0816-52 515:- 530 122L 01-6258 1898: 2531:-
Original drivpaket i 532 delning, udda Àldre dimension vilket innebÀr dyrare specialkedjor. Alternativ 530 delning mÀrkta # 530, samma drevstorlek / utvÀxling som original, Ref: s-racing s-racing

Byte hjullager

upp
Hjullager: Fram
V-sida
  • DG1742RS (DGI742RS) JAPAN KOYO
17x42x13

H-sida
  • G6303LU JAPAN NTN
17x47x14

V-sida 09262-17034-000 Suzuki Bearing (17x42x13) 0926217034000
H-sida 08123-63037-000 Suzuki Bearing (17x47x14) 0812363037000

Kanske dags Spedometer gearbox GSX1100F 5460048B02000 54600-48B02-000 ,54600-48B0V-000
Reservdelar
Det var ett misstag att be om hjĂ€lp som slutade med ett riktigt lagerras men kunde ha slutat med ✞
BjörntjĂ€nsten resulterade i förstörd sommar samt bromsskiva sönderpressad utbytt lagerfett som gjorde att lager skar eller sĂ„ berodde det pĂ„ att innerring var vĂ„rdslöst sönderslagen sĂ„ att ena lagret kan ha varit snett monterat samt att det andra lagrets sida förstört av uppstickande vassa bitar som blev vid den ”omilda” lager urtagningen, fick ersĂ€ttning för bromsskiva men fortsatt oroad över varför de sönderslagna innerringarna ”gömdes” under de nya lagren.
LĂ€nkar
Suzuki GSX1100F 1990 FRONT WHEEL Reservdelar Reservdelar
5921048B11 Disc,fr brake r bromsskiva sönderklÀmd och försörd av hydralpress. SlutÄkt?
Verkty som införskaffades: BestÀllde 14-38mm Black 3-Jaw Pilot Inner Bearing Puller men fick troligen 18-38mm. Borde ha bestÀllt en för 12-38mm innerdiameter.Den jag har Àr till salu( 100:-). MÀtte innerdiameter till 17mm
i-Ø_17mm Y-Ø_42mm bredd 13mm
i-Ø-17mm Y-Ø_47mm bredd 14mm
  • Om den varit pĂ„ 17mm sĂ„ skulle den gĂ„tt igenom lagret. Kanske att det gĂ„tt att slipa 0,33mm pĂ„ insidan av varje arm utan att skada klacken som drar ur lager.
  • Demontera lager

    För att ta ur lager utan lager utdragare: Knacka försiktigt (ta i men se till att bara knacka pÄ lagert som skall bort) med körnare eller skruvmejsel runt om sÄ att lagret kommer rakt ut en liten bit i taget. Var försiktig sÄ att inte innerring som laget "vilar" mot skadas OBS! orsak
  • MĂ€t djup till inner ring nĂ€r det dĂ„liga lagret Ă€r urtaget för att kunna ha lite extra koll pĂ„ hur djupt det nya lagret skall pressas ner
    ”Djup-(lager tjocklek)=X mm).”
    OBS! Besikta inner ring(botten dÀr lagret vilar mot) sÄ att den inte blivit deformerad, om den blivit skadad knacka och slipa sÄ att nya lagret inte skadas.
  • Montera lager

  • Alternativ 1:
      Med hydraulpress verktyg: Se till att mÀta sÄ att lagret inte pressas för djupt samt det pressas rakt samt att det finns lÀmligt mothÄll sÄ att inte bromsskivor skadas OBS! orsak björntjÀnsten gick ju inte sÄ bra.

  • Alternativ 2:OK NedanstĂ„ende gick förvĂ„nansvĂ€rt bra.
    Införskaffa 16mm skruv och muttrar brickor samt plocka ihop lite skrot som mothÄll till nya lagren, hade lite VVS skrot del av en kontorsstol med lÀmpligt inner och ytter diameter samt skivor frÄn gamla hÄrddiskar, tvÄ trÀ rundlar sÄgades till för att ha som mothÄll. Det var bara att skruva mÀta skruva sedan var det klart.

  • upp

    Central stöd

    Reservdelar stand Stödet avslaget vid olycka 2018
    Bult Bolt 0910310198 / 09103-10198 84kr
    Mutter Nut,10mm 0915910060 / 09159-10060 20kr

    FjÀder till centralstödet pÄ MC satt som satan.
    Letade efter verktyg för att demontera och montera fjÀder.
    Fick loss en fjÀder men behövde sÀttatillbaka den suck dÄ började problemen det gick ju inte att spÀnna den sjÀlv (MC flyttade sig men fjÀder reagerade inte). Efter Ätskillig misslyckade försök började leta pÄ nÀtet efter förslag, ,,,..... det slutade med att man tvingades tÀnka till och tillverka eget verktyg.

    Förslag pÄ nÀtet som inte fungerade. Alternativ:
    • 1 BĂ€nd fjĂ€der fram och tillbaka tryck in enkronor i gliporna.
    • 2 Biltema FjĂ€derkrok, MC 82-332 montering/demontering av avgasfjĂ€drar
    • 3 flera varv av stĂ„ltrĂ„d i ögla för att fĂ„ bĂ€ttre tag , stĂ„lrĂ„den fastnar mellan krok och fĂ€ste, trĂ„den klippes av nĂ€r fjĂ€der Ă€r pĂ„ plats .

    Verktyg för att lossa och sÀtta tillbaka fjÀdrar pÄ stödet. (Vad lÀtt det helt plötsligt blev med min lilla uppfinning. )
    Egen lösning: Kapa till tvÄ plÄtbitar (gamla pc kretskorts tÀckplÄtar) kapa , borra hÄl samt sÄga ett jack . Första försöket med nyckelring gick nÀsten nyckelringen drogs ut, kanske hade fungerat med 2 nyckelringar, hittade material till egna ringar, satta i hop 3st för att ha lite olika avstÄnd för ena kÀften pÄ polygrip, (första öglan fungerade bra,)

    Hittade ett gammalt rör verktyg med spĂ€nn kedja som kanske kan anvĂ€ndas . Testade med RÖR hĂ„llare med spĂ€nn kedja, kanske kan gĂ„ att ha fotstöd som stöd, resultat det gick bĂ€ttre med polygrip.
    RECORD 181 A PIPE CHAIN VICE
    Chain Pipe Vice
    No 181
    Trade
    RECORD
    MARK
    1/2"-2"
    DROPFORGEDSTEEL
    MADE IN ENGLAND
    RECORD 0181

    RECORD 181 A PIPE CHAIN VICE 2 IRWIN Record 181C Chain Pipe Vice 3-50mm (1/8-2in) REC181C






    a
    b
    c
    d
    Knapp

    upp

    Olja Filter Kedjespray
    Olja Motul 5100 4T 10W-40
    Skall vara denna enligt DinMC 2019
    Äldre MC MA2 TECHNOSYNTHESE ESTER
    1L4LFraktSum
    Din MC
    104066
    169609--778
    Gasket 14x19 2x2
    09168-14004
    19
    Oil filter
    520120-S006
    145
    Olja Motul 7100 4T 10W-40
    Motul 7100 4T 10W-40 High Performance Motorcycle Lubricant 100% Synthetic - Ester API SN JASO MA2
    1L4LFraktSum
    Din MC
    199709--908
    Oljemagasinet!
    149:-54960757
    Oljefyndet
    145:-54960754
    gpoil.de
    Kedje spray 85
    102382120600
    Din MC
    199709--908
    Kedjespray Motul Chain lube Road plus 400ml Road+
    Din MC 2019
    189
    Din MC
    169
    ava MC
    169
    Oljefyndet
    -125
    gpoil.de
    12085


    upp

    MĂ€laren Runt Kudde
    2010 Tjugofemte varvet
    2015 30 Ă„r
    2020 InstÀllt





    LĂ€nkar
    suzuki-parts/1990-gsx1100f
    b
    c
    d
  • 48:
    Man kan tydligen tjÀna pengar om man saknar moral och heder, samt inte utrustats med ett samvete som belastar.


  • upp
    Inte lÀngre i nyskick efter att ha blivit prejad av vÀgen 2018(MC olycka 2018).
    Det blev iallafall nÀstan ca9000mil i originalskick.
    FörsÀkring = skrota??? för kaffepengar
    Prejad av vĂ€gen 2018 av traktor med slĂ€p
 5m till och alla bekymmer hade varit över...
    SĂ„g fram emot sommarens 2019 planerade mc turer och MC semester, mc lagad och
    knappt nÄgra fysiska problem kvar (höft lÀkt, bara lite stummt) samt bara det som sitter i huvudet men
    "upp i sadeln igen" (trodde jag). Fick hjĂ€lp som kunde ha slutat med ✞ och alla bekymmer hade varit över tillbud 2019.
    VÀntade med olje bytet till efter besiktningen om det skulle behövas andra inköp hos DinMC som varit huvud leverantör sen mer Àn 20Är tillbaka. .

    Strul och slutÄkt 2019???



    upp

       MC "olycka" tillbud 2019

    kunde ha blivit nu blev det bara förstörd sommar. lager ras       (MC olycka: 2018)
    Byte lager Tack för hjÀlpen.... NÀr saker gÄr snett. Besiktning krÀvde byte av lager. Juni, Din MC hade inga hemma nÀmde (typ 960:-?) för att det var olika storlek, dyrt för lager, förslag titta vad som sitter köp pirat, . Hittade original till betydligt lÀgre pris, bestÀllde frÄn lite olika hÄll för att fÄ fram lite snabbt, bestÀllde Àven verktyg för försiktig lager urdragening,(lite för stort).
    LÀmnade hjul till M.M 8/7 som skulle ÄtergÀlda all hjÀlp han fÄtt stÀllt upp samma daf, det var Ät det hÄllet, Ringde narcissist 14/7 du har vÀl inte sÄld hjulet du har i skuffen?. 14/7 tyvÀrr inte sÄ försiktig som "kompis" Àr nÀr han arbetar med egna saker.
    Rubricering: Försök till vĂ„llande av annans död    

       Bakgrund till MC incident 2019: lager ras

  • 1: 31 Maj
    Årets första tur gick till Besiktningen. Dyra alternativet (500:-) dĂ„ man vill vara helskĂ€rpt vid MC Ă„kning, svĂ„rt att planera lĂ„ngt i förvĂ€g pĂ„ grund av hĂ€lsan.
  • AnmĂ€rkning Hjullager fram missljud och Kedja sliten. Raka vĂ€gen till DinMC för inköp.
  • Varm och började bli trött, Inga delar hemma drivpaket utgĂ„tt, samt kom med prisbild 960:- för 1? lager, det hade blivit mer Ă€n vad man rĂ€knat med, fick förslag att kolla med nomo efter lager. SjĂ€lvklart sĂ„ var det inget de hade!
  • 2: ca 2 Juni
    Undersökte de lager fungerat och som suttit i 30Är med original fett.
    2 olika Japanska lager bestÀlldes frÄn Europa och turkiet.
    17x42x13 V-Sida KOYO DGI742RS
    17x47x14 H-Sida NTN
  • 3: ca 3 juni UpptĂ€ckte att pinnbult var avslagen pĂ„ högersida efter olyckan 2018,
  • 4: ca 11 Juni
    BestÀllde drivpaket kedja + bak och framdrev samt delarna till stödet. hos DinMC
    De förstod att jag ville ha det sÄ snart som möjligt. Hel kedja 532 som service bok rekommenderar ersatt av 530.
  • 5: 31 Juni
    Drivpaket hemma hos Din MC , i en perfekt vÀrd sÄ hade man hunnit besikta, men lager byte ej klart
  • 6: 1 Juli
    Körförbud vilket medför hel ombesiktning nÀr delarna Àr pÄ plats
  • 7: 4 Juli
    Fick hem lager i omgÄngar
    17x42x13mm
    17x47x14mm
    17x47x14mm
    17x47x14mm TR (4/7 6303 LU NTN Ball Bearing 6303LLU 99+PN)
    17x42x13mm DE KOYO - Radlager SUZUKI - GSX DG1742-RS/C3 .....
      DU/RS –GummitĂ€tning pĂ„ ena sidan
      C3 –Större glapp
    17x47x14mm DE Rillenkugellager SS-6303-2RS - Niro - ......
      DDU/2RS–GummitĂ€tning pĂ„ bĂ€gge sidor 12/6


  • 8: ca 5 Juli
    LÀmnar Hjul till MM som skulle hjÀlpa mig, MM som man hjÀlpt och stÀllt upp för hur mÄnga gÄnger som helst med kort varsel de senaste Ären. StÀllt upp och hjÀlp bÄde privat samt i den privata affÀrsverksamhet.
  • 9: 13 Juli
    PĂ„minner efter ca 1 vecka med ett sms >MM
    "PS du har vÀll inte sÄlt hjulet du hade i skuffen"
    Eget trÀdgÄrdsintresse som tagit tid ?. Tanke dÄ (fÄr tÀnka pÄ det nÀsta gÄng MM ber om hjÀlp ( att bÀra blocket köpta snöslungor,stora armeringsmattor tungt och otympligt byggmaterial, bandsÄgar bordsÄgar tunga möbler fönster och dörrar och sÄ vidare, varsam och försiktig skulle man var sÄ att MM kunde tjÀna bra pÄ sin verksamhet.) men först ignorera i en vecka tills pÄminnelse kommer eftersom man inta har nÄgon egen vinning pÄ att stÀlla upp
    Försvarat MM nÀr nÄgon sagt "att du blir utnyttjad av MM" med att sÀga att nÀr jag blir piggare och behöver hjÀlp sÄ stÀller MM upp..... Med facit i hand vet man bÀttre nu..
  • 10: 13 Juli
    Samma kvÀll fÀrd till verkstad i rosersberg, lager utslaget halva i taget (brÄttom eftersom det inte var eget? men som lekman frÄgar man inte), lagerfettet i de nya lagren tvÀttades bort fullstÀndigt och ersattes med nÄgot annat (lagerfett för lÄngsamtgÄende fordon? hÀmnd för att man stört?),V- bromsskiva böjdes av hydraulpress eftersom inget mothÄll anvÀndes nÀr höger lager pressades fast. Stod en bit ifrÄn sÄg inte hur det gick till nÀr MM pressade fast v-lager, om det kom snett borde det tagits ur och rÀttats till?, var det detta som menades med NAv, man kan vÀll inte lÀmna nÄgot ifrÄn sig som skulle kunna medföra fara för person eller egendom?. Missat om nÄgot mer krossades pÄ grund av ovarsam hantering av annans Àgodel?. TyvÀrr hade det med all sannolikhet inte hÀnt om det varit MMs Àgodel. Vad det fanns för dold agenda att byta ut originalfettet Àr oklart, Det som satt i original (suzuki lager) hade fungerat klanderfritt i 30Är,.
  • 11: 14 Juli
    Förstörd sommar och fick höra att det löser sig.? behöver nytt nav?. Sedan bara dimridÄer och info om egen vinst av att ha lurat till sig rabatt pÄ hyra av kraftig bilnings-maskin .
    Trodde sjÀlv att det bara var bromsskiva som blivit deformerad?, rÀknade med att det var kört med MC Äkandet... Anlitade och fick hjÀlpa av mc kunnig att lossa och inspektera, han tyckte ocksÄ att det sÄg ut att bara var den ena bromsskivan som var deformaerad efter okylÀr besiktning av löst hjul, visste dÄ inte om vad MMs lagermisshandel och utbytt lagerfett stÀllt till med , Hittade ny bromsskiva för 6k/st samt 2st beg pÄ ebay under tusenlappen.., avvaktade med att bestÀlla för att fÄ förklaring till om nÄgot mer skadats utan min vetskap, (NAV?). sen var det tyst..
  • 12: ca 6Aug
    Tydligen fanns lite ansvarskÀnnande, MM kom över och lÀmnade bromssivor, hade troligen köpt de beg pÄ ebay?. Okey inte lika snygga som min guldfÀrgade i original i pedant skick.
    Inget tal om nav eller om nÄgot mer trasigt.., ( det visade sig senare 14 Aug)
    Suzuki brake disc, GSX1100 F, 88-95 (59220-48B11-000) Disc Front Brake LH (Gold/Black) 5921048B11
  • 13: 8 AUG kl. 13:00
    Full besiktning 500:- klar.. Anm Hade man vid den tiden förstÄtt att man levvde farligt för att man som lekman rÄkade lita pÄ MM sÄ skulle man bett att besiktare undersökte framhjul mycket grundligare.
  • 14: 14 Aug
    FÄtt tid för byte av clipslÄs till nit hos Din MC Snyggt gjort av de pÄ verkstaden.
    Hoppet om MC Ă„kning börjar komma tillbaka, Köpte olja och filter. Åkte raka vĂ€gen hem för byte av olja och filter i varm motor.

    MC "olycka" 2019
    lager ras

  • Äntligen ut pĂ„ MC tur eller... Ă„kte en bit sedan började framhjulet att bete sig riktigt otĂ€ckt samt det lĂ€t illa om lager(knaster). De gamla lagren hade hĂ„llit i nĂ€stan 30Ă„r med originalfettet, förstĂ„r inte varför det byttes ut. vad hade hĂ€nt om jag kommit upp pĂ„ motorvĂ€gen och kört av vĂ€gen i 120+...och alla bekymmer hade varit över. (om man rĂ€knar med 3e gĂ„ngen gillt sĂ„ har man bara 1 gĂ„ng kvar innan ✞). Undrar vad det hade rĂ€knats som? "vĂ„llande till kroppsskada trafikolycka eller i vĂ€rsta fall ....✞ " .. Tog lĂ„Ă„Ă„Ă„ng tid att fĂ„ hem MC. Lager pĂ„ v-sida bara skrot samt lager fett borta om det nu var lager fett och inte fett för lĂ„ngsamt gĂ„ende truckar. SlutĂ„kt igen..... Be aldrig om hjĂ€lp..
    Tack för hjÀlpen, "överlevde den hjÀlpen"
    Blev bara en förstörd sommar, samt kostnader, obehag
    Man mÄste alltid vara beredd pÄ att ta konsekvenserna av sina handlingar.
    â˜č Tar det personligt nĂ€r man skadar mina Ă€godelar samt utsĂ€tter mig för fara,

  • 14:B
    Lager (DG1742-RS/C3) efter ras, delar av lager lossnat det sÄkallade lagerfett vÀrmeskadat???. FrÄgan Àr om de lösa delarna förstört hastighetsmÀtare
    BlÄst rent lager fettet eller vad det nu var.


  • 14:C
    V-lager urtaget samt börjat att rensa rester, MM tryckt i lager snett utan att sÀga nÄgot, sÄ att rester frÄn sida pressats ner och fastnat hÄrt pÄ kant. Tog nÄgra timmar att försiktig rensa kant frÄn rester sÄ att lager hamnar rakt.

    Skadar man nÄgon medvetet eller omedvetet mÄste man vara beredd pÄ att det fÄr konsekvenser. Avsaknad av samvete?: Om man Àr medveten om att man gjort nÄgot galet och trots det lÄter lekman montera hjul med felaktigheter som kunde slutat med personskada eller vÀrre.
  • 15: 15 Aug
    SMS -korr
    Jag >MM:
    Lever men Àr chockskadad, inte pratsugen, fick hjÀlp i gÄr av MC firma med att klÀmma kedja, borde bett att de kollade framhjuls lager med utbytt fett till lagerfett för lÄngsamtgÄende fordon??.
    Hann som tur var inte upp pÄ motorvÀgen nÀr lagret skar,, blev sent i gÄr tog tid att ta hem MC med knastrande lager.
    MM Svar:
    Jisses vad Àr det jag hör? Ska omg kolla upp fettet vi anvÀnder. Bra att det trots allt gick bra. Finns billiga kullager pÄ rotera i TÀby.
    Jag >MM:
    DG1742 RS C3
    17x42x13
    Den specen har inte rotera,
    Det var viktigt för mig att snabbt komma igÄng med MC Äkningen i Är eter olyckan förra Äret, dÀrför tog jag hem dubbelt av det större lagret, men det ser helt ut. Nya hjÀrnspöken ang MC Äkning.
    MM Svar:
    Har du haft bort hjulet och kollat hur det ser ut?
    Jag lovar att jag inte ville döda dig bara sÄ du vet
    Det finns pÄ dinhoj.se kostar 54kr

    Jag Anm : Vet inte hur man tÀnker och Àr funtad nÀr man jÀmför ett billigt lager frÄn en firma som sÀljer mopeddelar med ett lager som Àr gjort för MC och skall tÄla MC-vikt över 300kg samt betydligt högre farter Àn moped.!!!
    ?Borde nÄgon extern undersöka fettet.
    Ang "ville döda" kanske inte döda men skada?, handlingar och senare resultat sÀger nÄgot annat, borttagning av orignal lagerfett till"?", V-lager felmonterat snett och inner ring skadad, H-lager skadat för att sönderslagen innerring med vassa bitar lÀmnades och gömdes under lager,de vassa bitararna gjrode hÄl pÄ lager sÄ att det sÄkallade lagerfettet runnit ut.
  • 16:


    FrÄgan Àr hur mycket som borde bytas efter MMs omilda behandling.
    I vÀrsta lÀget förstört av MM. V-sida 0926217034 GSX DG1742-RS/C3
    H-sida 0812363037
    5921048B11 Front Wheel
    5460048B0V 1ox assy,speedo
    0918017089
    FortsÀttning?
    Oberoende tredjeparts granskning?
    Test körning med utbytt trasigt lager V-sida(DG1742-RS/C3) till orginal(). Lager pĂ„ höger sida med utbytt fett/lim sĂ„g ok ut, men kommer att bytas ut. Tog nĂ„gra test turer för att se om det blir ✞ i sĂ„ fall var det troligen medvet försök till skada. Info lapp i plĂ„nbok
    (Om jag vid olycka ej Àr kontaktbar och olycka beror pÄ framhjuls-lager frÄga MM(namn+adr+tel) om vad han gjort och varför han lÀmnat hjul i farligt skick till lekman.
    ? ? MM: VÄllande till annans död genom grov medveten försumlighet och slarv vid lagerbyte pÄ framhjul MC. ?
  • 17:
    10 Sept
    FĂ„tt hem nya lager samma som sist.
    Gör det sjÀlv denna gÄng. Knackade ur lager försiktigt inte som MM(halva i taget) utan en mm i taget sÄ att lager gÄr ur nÄgorlunda jÀmt, först V-sida sedan h-sida noga med att bara knacka pÄ lager som skulle bytas.

    Lager pÄ höger sida urtaget, sÄg inte sÄ frÀcht ut, vilken brun sörja som lÀckt. Lager pÄ Höger sida packning skadad för att MM ovarsam slagit sönder innner ring pÄ hulet sÄ att delar stod upp, obehagligt att MM tryckte i lager utan att rÀtta till. Hade det varit eget hade det funnits tid till att fixa.
    Inner ring skadad vassa bitar som stod upp, övernsstÀmmer med det skadade lagret.
  • 18:
    10 Sept
    Knackade innerring sÄ att inget stod upp, mÀtte sÄ att lager kan hamna i rÀtt "djup" 23mm lager 14mm enligt mÀtningar innan original lager togs bort skall lager ner 9mm. VÀnster sida ner 6mm.








  • upp
    (MC olycka/incident: 2019)

    MC olycka 2018

    Inblandade: traktor med mycket stort tungt slÀp fullt med stora halmbalar, den sista i karavan av av tvÄ, eventuellt vittne i vit bil som kom efter och hjÀlpte till att fÄ upp mc ur dike. Kommer aldrig att fÄ veta varför man blev prejad av vÀgen, fanns ingen anledning att preja av vÀgen nÀr man lÄg pÄ v-sida (spekulationer det var svinvarmt och de kanske kört lÄngt?) tror inte att det var med flit iallafall. Var i chock tillstÄnd, borde inte de som orsakade olycka lÀmnat uppgifter, men de vÀnde och kom tillbaka och hjÀlpte till iallafall sÄ det var inte fullstÀndig smitning .
    För att sĂ„ snabbt som möjligt försöka lĂ€gga obehaglig hĂ€ndelse bakom sig bagatelliseras och förminskas materiella, fysiska och psykiska skador, det har gĂ„tt lite sisĂ„dĂ€r. Tycker faktiskt lite synd om de jag â€Ă€ltat” olyckan för i mitt patetiska försök att fĂ„ upplevelsen att blekna.
    Har man det jobbigt med skrivande sĂ„ Ă€r det mindre krĂ€vande att försöka laga sĂ„ gott det gĂ„r Ă€n att ha kontakt med försĂ€kringsbolag, men efter övertalningar pĂ„ motorentusiast trĂ€ffar sĂ„ kontaktades försĂ€kringsbolag samt MC firma för granskning av skada. FörsĂ€kring gĂ€ller tills skada Ă€r skedd
. iallafall om man har dyslexi och finner att det Ă€r mer energi och tids krĂ€vande att ha kontakt med försĂ€kringsbolag Ă€n att försöka laga. Fick iallafall lite ersĂ€ttning för skada o egen reparation av Bilsport & MC  /  Moderna FörsĂ€kringar, alternativet enligt mc firma hade resulterat i ”skrotning” för kaffepengar för att det Ă€r sĂ„ svĂ„rt att laga Ă€ldre plast kĂ„pa och sĂ„ledes slut Ă„kt. Det var svĂ„rt att lappa kĂ„por, fĂ„r stĂ€lla skadade sida mot vĂ€gg pĂ„ motorentusiast trĂ€ffar.
    Resultat av MC olycka: 2018
    MC skador
    H Blinkers krossad3560248B21291
    Pinbult Centralstöd avslagen
    +Bult
    0910310198
    0915910060
    Övre KĂ„pa spricka h-sida9440048C313BF
    Nedre KĂ„pa spricka h-sida 9770048C803BF
    Höger backspegel 5650048C0133J
    Höger MÀrke 681113433013L
    Skador pÄ Skyddsutrustning
    HjÀlm visir repat
    Höger MC-stövel
    Personskada
    Höft skadad h-sida, skyddsutrustning tog vÀrsta stöten, det riktiga obehaget av skada höll bara i sig bara drygt 1/2 Är,
    1 Är senare kvarstÄr bara lite stumt i höft, men bara nÀr man rör pÄ sig men det syns nog inte numera.
    Samt lite trÄkiga hjÀrnspöken ang MC Äkning.

    (MC olycka/incident: 2019)

    MC Àr inte i helt originalskick lÀngre efter att ha blivit prejad av vÀgen.

    NÀr: Torsdag 2/8 Ca 17.00 pÄ vÀg till MotortrÀff Nifsta GÄrd.

    Vart:Dike MarkimvÀgen vid Lingsberg (195 96 Vallentuna) rör syns pÄ h-sida.

    https://www.google.com/maps/@59.5741268,18.0006469,3a,75y,53.75h,63.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1sutTrddLQS7eRbR8HcJujHg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv



    Skador:

    PĂ„ MC:

    1. Blinkers avslagen samt bottenplatta i oreparerbara-delar,

    2. Nedre power kÄpa mitt-skruvfÀste borta, FrÀmre skruvfÀste sprÀckt

    3.Skada /djupt jack i kÄpa vid U Z samt bokstÀver repade kÄpa repad.

    4. Höger Backspegel lös/sladdrig ,

    Skador:

    PÄ mig: Bara rejÀlt blÄslagen pÄ höger höft, skydd pÄ mc byxor tog smÀllen,

    Chockad och rÀdd visst, kunde gÄ nÀstan helt obehindrat dagen efter med lite voltaren

    smörjning av höft. Övrig ”satt bara i huvudet” funderingar om man skulle upp i sadel igen och köra mer efter rep (tog tvĂ„ veckor) (missade en torsdags trĂ€ff).

    Skador:

    PĂ„ skyddsutrustning: Visir repat pĂ„ höger sida. Övriga mc klĂ€der klarade sig.



    Reparation:

    1. Kunde ta bottenplatta till blinkers frÄn en bakre blinkers som blivit över nÀr

    ”Givi-pack vĂ€ske systemet med blinkers monterades nĂ„gon gĂ„ng pĂ„ 90talet,

    2. Fick bygga upp nya fÀsten runt skruvhÄl pÄ kÄpa med glasfiberpadding och koppar-plÄt.

    Repor och plÄtar mÄlas över i vinter med original fÀrg lack.

    3. BokstÀver U Z kopierade frÄn V-sida i silver reflex tape,

    4. Har inte lyckats med backspegel lös/sladdrig.



    Hur gick det till:

    PÄ vÀg till MotortrÀff Nifsta GÄrd lÄg lÀnge efter 2 st traktorer med varsitt jÀtte hölass (o-plastade hö-rullar) pÄ slÀp, var ganska sÄ sÀker att de sett mig. VÀntade till kÀnd strÀcka dÀr man har god sikt lÄngt, pÄbörjar omkörning men nÀr jag ligger parallellt med slÀpet börjar slÀpet att svÀnga/glida till vÀnster jag tutat för att pÄkalla uppmÀrksamhet men biten av asfalt pÄ vÀnster sida börjar att krympa/minska mer och mer genom prejningen för att slutligen upphöra sedan upphörde Àven vÀgrenen och jag hamnade i det djupa diket, lite osÀker om slÀpet slog i blinkers och backspegel innan jag tvingades ner i diket.

    VÀl nere i diket chockad tog av hjÀlm och stÀllde den pÄ vÀgrenen, djupt dike sÄ det var i stort sÀtt bara att strÀckte armen rakt ut med hjÀlmen.

    Traktor förarna vĂ€nde vid vĂ€ndplan Lingsberg och de kom tillbaka och och de samt 1 eller 2 bilister hjĂ€lpte till att fĂ„ upp MC ur diket, sjĂ€lv ganska sĂ„ skakig och svettig men fick hjĂ€lp att samla ihop delar som lades i toppbox, körde till vĂ€ndplan Lingsberg tejpade blinkers sladdar samt försökte att fĂ„ vĂ€rsta chocken att slĂ€ppa, hade tyvĂ€rr ingen vatten med mig i hettan ”skulle ju bara till Nifsta” Ă„kte sista biten eftersom det nĂ€rmst stĂ€llet att fĂ„ vĂ€tska och samla ihop mig.

    För chockad sÄ att jag inte tog uppgifter eller frÄgade om hur det kom sig att de lade sig pÄ vÀnster sida av vÀgen , en av traktor föraren sade att han körde cross han tog hand om styre/vxl/gas uppför diket har frÄgatcolor:green bekant i omrÄdet vem det kunde tÀnkas att var men inte fÄtt fram nÄgot. LÀgger upp allt pÄ nÀtet för att kanske fÄ fram hur de upplevde att det gÄtt till och varför de inte lÀmnade uppgifter..


    Kunde det ha undvikits:

    Troligen inte, hade jag inte slÀppt gasen och kört ner i diket sÄ hade jag troligen blivit överkörd av stora slÀpet, eller hade det skett ca 4 meter senare sÄ hade jag smÀllt med rör som mynnar ut en bit upp diket och dÄ hade det varit slut för egen del.

    Uppmaning motor trÀffar att kontakta försÀkringsbolag

    Har tagit lite tid att bearbeta, alltid kört med goda marginaler , och Àven hÀr trodde jag.


    upp
    upp     Home hem 😜

    upp
        Home hem 😜
    ( ͥ° ͜ʖ ͥ°) ♻