Byggsida |
Loppis 4sale |
TĂ€ndstift NGK JR9B eller J9B | |
---|---|
Nya skruva-
1/2 varv
|
AnvÀnda skruvar
1/4 varv
|
efter kontakt med motor | |
gap 0.6-0.7mm |
Hjul & DĂ€ck | |
---|---|
moment pÄ axel mutter | |
Front axle nut
60-96Nm
|
Rerar axle nut
102-138Nm
|
self-locking nut
Obs! HÄll HastighetsmÀtarwire i position vid moment dragning av bultar o mutter (ca350kr ) |
Din MC 2019 530 stÀllet för 532 kedja: Afam artikelnummer A530XSR2G-122 1529kr Drev bak: Afam artikelnummer 14902-52 619kr Drev fram: Afam artikelnummer 28400-15 189kr Summa Drivpaket 2337:- + clips-lÄs 99:- som tillfÀllig lösning, 2 turer kund lurad, dubbelkolla alltid |
Din MC 2007 Kedja: AFAM 532 zVB 132 MT49 033 2115 LĂNK 2115:- VĂ€xellĂ„dsdrev Suzuki 0027 0612-15 158:- Bakdrev Suzuki 0027 1632-52 544:- Ăhlin lagerfett 109 Summa Drivpaket 2926:- |
MĂ€rke / Modell |
Framdrev Ref.nr + storl |
Bakdrev Ref.nr + storl | Kedja Dim/ lÀngd | Drivpaket_4 Motsvarar eller övertrÀffar originalkvalite ZVO/X kedja för specialdimensionen 532 | Drivpaket_5 Högre drag- styrka bÀttre kedja Àn original | Ev Summa Undersök vad som ingÄr i pakt 4,5 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
GSX1100 F Ì89-95 | E440-15 149:- | 0827-52 485:- | 532 122L | 01-2617 2294:- | 2928:- | ||
GSX1100 F Ì89-95 # 530 | E513-15 118:- | 0816-52 515:- | 530 122L | 01-6258 1898: | 2531:- | ||
Original drivpaket i 532 delning, udda Àldre dimension vilket innebÀr dyrare specialkedjor. Alternativ 530 delning mÀrkta # 530, samma drevstorlek / utvÀxling som original, Ref: s-racing s-racing |
Central stödReservdelar stand Stödet avslaget vid olycka 2018Bult Bolt 0910310198 / 09103-10198 84kr Mutter Nut,10mm 0915910060 / 09159-10060 20kr FjÀder till centralstödet pÄ MC satt som satan. Letade efter verktyg för att demontera och montera fjÀder. Fick loss en fjÀder men behövde sÀttatillbaka den suck dÄ började problemen det gick ju inte att spÀnna den sjÀlv (MC flyttade sig men fjÀder reagerade inte). Efter Ätskillig misslyckade försök började leta pÄ nÀtet efter förslag, ,,,..... det slutade med att man tvingades tÀnka till och tillverka eget verktyg. Förslag pÄ nÀtet som inte fungerade. Alternativ:
Verktyg för att lossa och sÀtta tillbaka fjÀdrar pÄ stödet. (Vad lÀtt det helt plötsligt blev med min lilla uppfinning. ) Egen lösning: Kapa till tvÄ plÄtbitar (gamla pc kretskorts tÀckplÄtar) kapa , borra hÄl samt sÄga ett jack . Första försöket med nyckelring gick nÀsten nyckelringen drogs ut, kanske hade fungerat med 2 nyckelringar, hittade material till egna ringar, satta i hop 3st för att ha lite olika avstÄnd för ena kÀften pÄ polygrip, (första öglan fungerade bra,) ![]() ![]()
|
Olja Motul 5100 4T 10W-40 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Skall vara denna enligt DinMC 2019 Ăldre MC MA2 TECHNOSYNTHESE ESTER | |||||
1L | 4L | Frakt | Sum | ||
Din MC 104066
| 169 | 609 | -- | 778 | |
Gasket 14x19 2x2 09168-14004 | 19 | ||||
Oil filter 520120-S006 | 145 |
Olja Motul 7100 4T 10W-40 | |||||
---|---|---|---|---|---|
1L | 4L | Frakt | Sum | ||
Din MC
| 199 | 709 | -- | 908 | |
Oljemagasinet!
| 149:- | 549 | 60 | 757 | |
Oljefyndet
| 145:- | 549 | 60 | 754 | |
gpoil.de Kedje spray 85
| 102 | 382 | 120 | 600 | |
Din MC
| 199 | 709 | -- | 908 | |
Kedjespray Motul Chain lube Road plus 400ml Road+ | |||||
Din MC 2019
| 189 | ||||
Din MC
| 169 | ||||
ava MC
| 169 | ||||
Oljefyndet
| - | 125 | |||
gpoil.de
| 120 | 85 |
Resultat av MC olycka: 2018 | |
MC skador | |
---|---|
H Blinkers krossad | 3560248B21291 |
Pinbult Centralstöd avslagen +Bult | 0910310198 0915910060 |
Ăvre KĂ„pa spricka h-sida | 9440048C313BF |
Nedre KĂ„pa spricka h-sida | 9770048C803BF |
Höger backspegel | 5650048C0133J |
Höger MÀrke | 681113433013L |
Skador pÄ Skyddsutrustning | |
HjÀlm visir repat | |
Höger MC-stövel | |
Personskada | |
Höft skadad h-sida, skyddsutrustning tog vÀrsta stöten,
det riktiga obehaget av skada höll bara i sig bara drygt 1/2 Är, 1 Är senare kvarstÄr bara lite stumt i höft, men bara nÀr man rör pÄ sig men det syns nog inte numera. Samt lite trÄkiga hjÀrnspöken ang MC Äkning. |
MC Àr inte i helt originalskick lÀngre efter att ha blivit prejad av vÀgen. NÀr: Torsdag 2/8 Ca 17.00 pÄ vÀg till MotortrÀff Nifsta GÄrd. Vart:Dike MarkimvÀgen vid Lingsberg (195 96 Vallentuna) rör syns pÄ h-sida. https://www.google.com/maps/@59.5741268,18.0006469,3a,75y,53.75h,63.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1sutTrddLQS7eRbR8HcJujHg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv
Skador: PÄ MC: 1. Blinkers avslagen samt bottenplatta i oreparerbara-delar, 2. Nedre power kÄpa mitt-skruvfÀste borta, FrÀmre skruvfÀste sprÀckt 3.Skada /djupt jack i kÄpa vid U Z samt bokstÀver repade kÄpa repad. 4. Höger Backspegel lös/sladdrig ,
PĂ„ mig: Bara rejĂ€lt blĂ„slagen pĂ„ höger höft, skydd pĂ„ mc byxor tog smĂ€llen, Chockad och rĂ€dd visst, kunde gĂ„ nĂ€stan helt obehindrat dagen efter med lite voltaren smörjning av höft. Ăvrig âsatt bara i huvudetâ funderingar om man skulle upp i sadel igen och köra mer efter rep (tog tvĂ„ veckor) (missade en torsdags trĂ€ff). Skador: PĂ„ skyddsutrustning: Visir repat pĂ„ höger sida. Ăvriga mc klĂ€der klarade sig.
Reparation: 1. Kunde ta bottenplatta till blinkers frĂ„n en bakre blinkers som blivit över nĂ€r âGivi-pack vĂ€ske systemet med blinkers monterades nĂ„gon gĂ„ng pĂ„ 90talet, 2. Fick bygga upp nya fĂ€sten runt skruvhĂ„l pĂ„ kĂ„pa med glasfiberpadding och koppar-plĂ„t. Repor och plĂ„tar mĂ„las över i vinter med original fĂ€rg lack. 3. BokstĂ€ver U Z kopierade frĂ„n V-sida i silver reflex tape, 4. Har inte lyckats med backspegel lös/sladdrig.
Hur gick det till: PĂ„ vĂ€g till MotortrĂ€ff Nifsta GĂ„rd lĂ„g lĂ€nge efter 2 st traktorer med varsitt jĂ€tte hölass (o-plastade hö-rullar) pĂ„ slĂ€p, var ganska sĂ„ sĂ€ker att de sett mig. VĂ€ntade till kĂ€nd strĂ€cka dĂ€r man har god sikt lĂ„ngt, pĂ„börjar omkörning men nĂ€r jag ligger parallellt med slĂ€pet börjar slĂ€pet att svĂ€nga/glida till vĂ€nster jag tutat för att pĂ„kalla uppmĂ€rksamhet men biten av asfalt pĂ„ vĂ€nster sida börjar att krympa/minska mer och mer genom prejningen för att slutligen upphöra sedan upphörde Ă€ven vĂ€grenen och jag hamnade i det djupa diket, lite osĂ€ker om slĂ€pet slog i blinkers och backspegel innan jag tvingades ner i diket. VĂ€l nere i diket chockad tog av hjĂ€lm och stĂ€llde den pĂ„ vĂ€grenen, djupt dike sĂ„ det var i stort sĂ€tt bara att strĂ€ckte armen rakt ut med hjĂ€lmen. Traktor förarna vĂ€nde vid vĂ€ndplan Lingsberg och de kom tillbaka och och de samt 1 eller 2 bilister hjĂ€lpte till att fĂ„ upp MC ur diket, sjĂ€lv ganska sĂ„ skakig och svettig men fick hjĂ€lp att samla ihop delar som lades i toppbox, körde till vĂ€ndplan Lingsberg tejpade blinkers sladdar samt försökte att fĂ„ vĂ€rsta chocken att slĂ€ppa, hade tyvĂ€rr ingen vatten med mig i hettan âskulle ju bara till Nifstaâ Ă„kte sista biten eftersom det nĂ€rmst stĂ€llet att fĂ„ vĂ€tska och samla ihop mig. För chockad sĂ„ att jag inte tog uppgifter eller frĂ„gade om hur det kom sig att de lade sig pĂ„ vĂ€nster sida av vĂ€gen , en av traktor föraren sade att han körde cross han tog hand om styre/vxl/gas uppför diket har frĂ„gatcolor:green bekant i omrĂ„det vem det kunde tĂ€nkas att var men inte fĂ„tt fram nĂ„got. LĂ€gger upp allt pĂ„ nĂ€tet för att kanske fĂ„ fram hur de upplevde att det gĂ„tt till och varför de inte lĂ€mnade uppgifter..
Kunde det ha undvikits: Troligen inte, hade jag inte slÀppt gasen och kört ner i diket sÄ hade jag troligen blivit överkörd av stora slÀpet, eller hade det skett ca 4 meter senare sÄ hade jag smÀllt med rör som mynnar ut en bit upp diket och dÄ hade det varit slut för egen del. Uppmaning motor trÀffar att kontakta försÀkringsbolag Har tagit lite tid att bearbeta, alltid kört med goda marginaler , och Àven hÀr trodde jag. upp ![]() upp Home ![]() |